De Bamburgers 3 Rust en vrede!

Er was eens een klein koninkrijk Nordanië waar een koning, zijn koningen en kinderen, zijn moeder en zijn onderdanen leefden in peis en vree. Tot op de dag dat er een moord werd gepleegd. En niet zo maar een moord. Neen, koningin-moeder moet er aan geloven. Koning Ludwig is door het dolle heen en heeft er alles voor over om de moordenaar te lynchen op alle gruwelijke manieren die er bestaan. Maar is dit wel een ongeluk? En wat hebben de kinderen van de koning met deze hele zaak te maken?

Dit album, getekend door Simon Spruyt op scenario van Fritz Van den Heuvel, is vereerd geweest met Stripschappenning in de categorie Beste Album Jeugd. Wat de strip al direct catalogiseerde onder jongerenstrip, natuurlijk. Dit is natuurlijk ook de bedoeling van scenarist en tekenaar maar toch kan deze reeks en zeker Rust en vrede ook gesmaakt worden door de oudere lezer die kan genieten van een los en complexloos verhaal. Geen genre S&W of Jommeke. Neen een strip met "kleine ballen". Een gewaagd verhaal voor "de klein mannen" die toch opgegroeid zijn met die andere meer gekende reeksen.

Deze strip leest lekker weg. Verrassingen blijven op je afkomen en men maakt het de jonge lezer niet altijd gemakkelijk. Zowel de verhaallijn als het woordgebruik liggen niet altijd voor de hand. Dit mag nochtans geen reden zijn om deze strip niet te lezen. Men moet, zelf op jonge leeftijd, zo nu en dan eens stilstaan bij wat je aan het lezen bent en daar is De Bamburgers een goed voorbeeld van.

Het heeft wel even geduurd voor deze derde strip op de markt kwam en zoals het er momenteel voorstaat is de kans heel groot dat deel vier nog langer op zich laat wachten. Zo zijn zowel Spruyt als Van den Heuvel bezig met ander projecten. Fritz Van den Heuvel zou aan een eigen striproman werken en Simon Spruyt denkt dan weer aan een verhaal voor Prussian Blues.