Blast 1 Vette bast

De eerst keer dat ik deze graphic novel vast nam, heb ik hem terug gelegd. Tot mijn grote schande, moet ik nu bekennen. Gelukkig werd het boek me recent aangeraden door een mede-striplezer, waardoor ik het opnieuw opgezocht heb bij de stripspeciaalzaak.

Blast vertelt het verhaal van een non-conformist. Het hoofdpersonage, Polza, is een dikke alcoholverslaafde clochard, die lak heeft aan de heersende waarden en normen. We ontmoeten hem wanneer hij gearresteerd wordt voor een misdrijf. Het resultaat van dat misdrijf is dat een vrouw, Carole, dringend geopereerd moet worden om te overleven. Wat er juist gebeurd is, is in dit deel van het verhaal niet zo belangrijk (voorlopig), maar slechts een inleiding tot het levensverhaal van Polza. Immers de vraag waarom hij het gedaan heeft, is het raadsel dat de kern vormt van dit deel. Non-conformist zijnde maakt hij dat natuurlijk niet gemakkelijk om te achterhalen. Hij eist tijd van de agenten om zijn kant van het verhaal te vertellen. Hij krijgt die ook. En wat een verhaal is het! We zien zijn eerste stappen naar totaal non-conformisme, maar het hoe en waarom achter deze nieuwe fase in zijn leven moet je zelf maar lezen.

De tekenstijl is even aanpassen: in plaats van realistische tekeningen, krijgen we heel schetsmatige tekeningen die een enorme sfeer uitstralen. Deze tekeningen zijn rauw, bijna dierlijk soms, en bevatten redelijk wat punch ondanks hun zwart-witte inkleuring met waterverf. Maar het is pas na een paar pagina's dat je dit begint door te hebben. Het is meesterlijk opgebouwd in samenloop met het verhaal. De weinige keren dat er kleur wordt toegevoegd is dit op een totaal onverwachte manier, die juist het non-conformisme benadrukt. Ik heb er bewondering voor hoe Larcenet met zijn tekeningen de juiste toon gevonden heeft voor dit verhaal.

Blast ging oorspronkelijk uit 5 delen bestaan, maar zal uiteindelijk in 4 delen geschreven worden, volgens een interview met Larcenet. Ondertussen zijn er in het Nederlands al twee delen verschenen. Hopelijk wacht de uitgeverij niet te lang voor het volgende deel. Ik kijk er naar uit.

In het kort: Absoluut eentje voor in de boekenkast (en er regelmatig nog eens uit te halen).