De oorlog van Alan 3 Deel 3

Meestal als we een oorlog in stripformaat gepresenteerd krijgen, zien we explosies, vernietiging en dood met een vleugje heldhaftigheid en onwrikbare vriendschap. In deze reeks worden we gewezen op het alledaagse leven dat soldaten hadden, buiten de gevechten om. We krijgen doorheen de drie boeken een hoop herinneringen te horen over die andere, redelijk onbekende kant van de oorlog. In dit derde deel worden, eindelijk, alle anekdotes aan elkaar gekoppeld.

Dit boek bewandelt dan ook een meer filosofisch pad. We zien het leven van Alan na de oorlog voorbijvliegen, scène na scène. Op die manier wordt het langzaam aan duidelijk waarom juist die anekdotes verteld werden in de drie boeken en hoe ze Alan gemaakt hebben tot wie hij nu is. Na het lezen van dit derde deel snap je dat je eigenlijk nog eens door alle herinneringen moet gaan om zijn boodschap aan het einde volledig te begrijpen. Het laatste stukje geeft immers de, in Alan zijn ogen, belangrijkste levensles mee aan ons allen (en die Alan pas op het einde heeft geleerd): leid je eigen leven!

Ik was doorheen de drie boeken eigenlijk nooit echt voldaan door het verhaal, tot ik aan dit finale hoofdstuk kwam. Alles werd duidelijk en er zat uiteindelijk veel meer in deze reeks dan gewoon een opsomming van, weliswaar interessante, anekdotes. Het is dit slot dat voor mij de reeks maakt. Nu pas kan ik met overtuiging zeggen dat ik het de moeite vind om te lezen. Het is een lange weg geweest, maar af en toe loont dat en word je rijkelijk beloond voor je doorzettingsvermogen.

Op vlak van de tekenstijl ben ik geen fan van Emmanuel Guibert. Wanneer hij 'gewoon' tekent, ben ik volledig mee. Maar af en toe lijkt het alsof hij zijn tekeningen mengt met foto's en dat resultaat is voor mij telkens een afknapper. Het voelt redelijk onecht en niet passend aan. Gelukkig doet hij dit niet te dikwijls doorheen het boek of ik had het verhaal waarschijnlijk nooit uitgelezen. (En dat zou, nu ik het volledige verhaal ken, jammer geweest zijn!)

In het kort: het einde maakt de reeks.