Swamp Thing (Oudshoorn) 5 Swamp Thing duikt weer op

Swamp thing, een betere naam past er eigenlijk niet voor de albino-krokodil met rode broek die in zijn moeras de meest absurde grappen beleefd met zijn vrienden Ted E beer en de immer protesterende Raoul. In tegenstelling tot de titelloze vorige delen heeft dit vijfde deel een titel gekregen die past bij de overgang naar een andere uitgever! Floris Oudshoorn heeft onderdak gevonden bij een uitgever die hem waarschijnlijk beter zal liggen. Oog & blik is toch meer een uitgever van het serieuzere werk, waar de absurde grappen van Oudshoorn wat minder tot hun recht kwamen. Strip2000 focust zich op de Nederlandstalige humorstrips dus wie anders kon het nieuwe werk van Oudshoorn uitgeven?
In tegenstelling tot de vorige delen bevat de strip dit keer niet alleen strookjesgrappen. Er zijn ook enkele paginagrote moppen opgenomen, daarnaast ook enkele cartoons en zelfs een verhaal dat over verschillende pagina’s loopt. Net als in de vorige delen zitten er ook deze keer enkele met elkaar gerelateerde stroken tussen. Zo gaat Swampie eens een dagje naar het strand, heeft hij een aantal pagina’s erge last van jeuk aan zijn kruis, en moet je regelmatig wel bang zijn van genetische manipulatie. Maar een van de grappigste/zieligste personages is wel Zaza het zonnetje. Ze is wanhopig op zoek naar vrienden, maar door de hitte die ze uitstraalt verbrandt alles en iedereen waar ze contact mee zoekt.
Ook het kort verhaal bouwt verder op het absurde universum van Swamp thing: Raoul is net zoals altijd boos op alles en iedereen en loopt rond met de zeis van Pietje de Dood klaar om de eerste de beste blije persoon het hoekje om te helpen. Natuurlijk passeert op dat moment een blije Swamp Thing die het moet bekopen. Als geest gaat hij direct op weg naar het hemelrijk Gods, maar Hij zit net zijn nagels te knippen dus past Swamp niet in zijn schema en wordt hij doorgestuurd naar de hel; zo gaat dit grappige verhaal nog wat verder maar het toont aan dat Floris Oudshoorn wel wat meer in zijn mars heeft dan strookjesstrips.
Kortom als je geen zuurpruim bent , wat absurde, droge humor kan smaken dan ben je bij Swamp Thing zeker aan het goede adres.