Bob Dylan Illustrated 1 Bob Dylan Illustrated

Vraag aan de meeste mensen wat ze denken van Bob Dylan en ze zullen zeggen dat ie goed is. In mijn vriendenkring heb ik, natuurlijk, een aantal stevige tegenstanders en dus om te bewijzen dat niet alles kommer en kwel is, ben ik begonnen aan dit boek met geïllustreerde liedjes van Bob Dylan.

En wat valt op? Dit zijn niet de superbekende liedjes. Neen, we krijgen er een aantal die niet direct zo heel bekend in de oren klinken. Maar dat laat toe om ze te lezen zonder vooroordeel (beste vrienden, lezen jullie dit?) waarbij de tekeningen een interpretatie geven van elke tekstregel. En Theo Bogart doet dit uitstekend. De gekozen liedjes zijn: Moonlight, Simple twist of fate, Winterlude, When the ship comes in, Can't wait en I'll be your baby tonight. Dan eens krijgen we een liedje in eenzelfde tekenstijl en techniek, dan weer een liedje met vlugge afwisseling in stijl en techniek. Maar dit is allemaal wel doordacht. Er zit een systematiek in, waarbij de schakelingen in de sfeer van het liedje prachtig gevolgd worden door deze veranderingen in beeldvorming. Theo Bogart slaagt er in om de sterke kanten van verschillende methodes succesvol in te zetten om de kracht van het liedje te tonen. Bij Moonlight gebruikt hij waterverf waarbij hij vooral speelt met licht en kleur en hierdoor zeer sterk een gevoel, een atmosfeer weet weer te geven, terwijl de lijntekeningen in cartoonstijl vooral de humor van de tekst laten zien. In Simple twist of fate is hij soberder en gebruikt hij een beperkt aantal kleuren (zwart, wit en rood), die de lijntekeningen tot leven brengen. De twist in het verhaal valt samen met het introduceren van de waterverf. Van een mooi geordend leventje naar de chaos, perfect weergegeven door deze veranderde techniek en kleurgebruik. En zo krijgen we beelden die het ritme van het boek en het liedje prachtig volgen en weergeven. Hoe Bogart er in slaagt om de andere liedjes te vertalen naar beeld, moet je zelf maar ontdekken.. en wat een ontdekkingsreis staat je nog te wachten!

Theo Bogart heeft Bob Dylan in de vingers, ja zelfs in zijn bloed, vermoed ik. Hij speelt en zingt de liedjes regelmatig (ook voor publiek en niet alleen in de douche) en kent ze dus door en door. Wellicht is het die kennis, dat aanvoelen van het liedje dat hij nu zo succesvol heeft weten te vertalen in deze uitgave. Het klopt gewoon: twee handen op één buik. Ik geef dan ook zonder problemen toe dat ik al een paar keer opnieuw ben gaan snuisteren in het boek, gewoon om te genieten van de sfeer die Bogart moeiteloos oproept.

In het kort: Alsof het nog niet duidelijk is, dit is ruimschoots geslaagd met grote onderscheiding.