Caztar 1 No flyzone

Normaal heet zoiets misleiding, maar in dit geval vind ik dat juist een enorm pluspunt, dus kan ik het moeilijk als iets zo negatief bestempelen. Hoe dan ook, dit is een humoristische strip die op eerste blik gevuld lijkt met individuele grappige gags, maar eigenlijk een verhaal vertelt en ondertussen kwistig grappen en grollen in het rond strooit.

Het begint allemaal op een doodgewone dag in de huidige tijd waar een zeker heerschap genaamd Caztar een soort van insectenverdelger is, meer bepaald voor het dood meppen van alle soorten vliegen. Zijn zaak is zeer succesvol en zo komt hij nog eens op interessante locaties. Zeer eigenaardig en best wel leuk is dat de gebruikte taal een bijeenraapsel is van Engels, Frans, Nederlands, Duits en nog wat, waarbij iedereen dat verstaat.. ja, ja zelfs als lezer is dit perfect volgbaar. Maar goed, Caztar was dus op een zeer interessante plaats gevraagd om de vliegen uit te schakelen, alleen is hij zo goed dat hij ineens ook de rest van de wereld stort in een kernoorlog zonder weerga. En zo wordt de aarde teruggebracht naar de prehistorische tijd.

Eenmaal men de atoombunker verlaat, komen ze dan ook terecht in een onbekende en nieuwe wereld, waar overal nog wel overblijfselen van de westerse wereld te vinden zijn maar waar de wilde roofdieren terug de top van de voedselketen geworden zijn.

Geef toe, beide situaties, voor en na de kernoorlog, vragen toch voor een humoristische invulling. Je kan de grappen bij wijze van spreke al van ver ruiken en we worden op onze wenken bediend. Ja, dit is een humoristisch verhaal dat volop gebruik maakt van alle mogelijke verhaalelementen om een lach los te weken en ze slagen daar meestal nog in ook.

De tekenstijl is wat men verwacht in dit type strips, cartoonachtig met overdreven gezichtsuitdrukkingen en uitvergrote karikaturale trekjes van de loslopende tekenfiguren. Meer moet dat niet zijn.

In het kort: leuk verhaal dat toont dat gags best in een verhaal kunnen passen.