Suske en Wiske 331 Sooi en Sientje

Suske en Wiske zijn doorstreept, althans op de cover van dit deel, en vervangen door Sooi en Sientje. Al vlug wordt het duidelijk dat dit niet een typische aflevering is van Suske en Wiske. Er wordt veel meer gecommuniceerd met de lezer en de fan, de personages zijn zich immers bewust van het feit dat ze een rol spelen. En net daar worden ze op gegrepen.

Een eigenaardige wolk komt tussen tijdens de hulpvaardige acties van Suske en Wiske waardoor ze steeds net het beslissende moment missen en twee andere jongeren, Sooi en Sientje, het voor hen oplossen. Al vlug verliezen Suske en Wiske terrein, de fans verminderen en zelfs de krant waarin ze gepubliceerd werden, stopt er mee en gaat voor stroken over Sooi en Sientje. Het gevolg is ook zeer drastisch, de bekende figuren zoals Lambik, Sidonia, Jerom en de professor Barabas verliezen hun kleur en inhoud.. ze verdwijnen zo langzaam uit het verhaal. Suske en Wiske moeten bijgevolg vlug ingrijpen voor het echt te laat is en hun familie voorgoed verdwijnt.

Er komen hier terug spelers aan bod die ook al in ver verleden meespeelde bij Sus en Wis. Ik ga niet verklappen wie, want dan weet je ook hoe het verhaal zich zal afspelen. Aanvullend krijgen we ook Vandersteen, ja hij de grote man, zelf aan het woord, alsook zijn dochter. Het hele verhaal, de opzet er van en alle extra personages en knipoogjes maken dit tot een uiterst aangenaam verhaal, zeker voor fans die Sus en Wis al een tijd volgen. Het is gelukkig ook niet zo dat de voorkennis echt vereist is, neen, daarvoor zit dit te goed in elkaar. Ook zonder is dit een leuk verhaal, maar met geeft het net iets meer plezier, volgens mij.

Sooi en Sientje zijn echt wel van de oude stempel of zo worden ze toch getekend. Suske en Wiske steken daar echt tegen af en lijken zo wel toonbeelden van moderne jongeren. Geweldig gevonden toch. De tekeningen zijn als vanouds goed en vlot leesbaar.

In het kort: een geweldige aflevering!