Muze Um 1 Muze Um

Ik heb de titel toch twee keer moeten lezen. Bij de eerste glans had ik muzeum (wat heel hard lijkt op museum) gelezen, maar het is dus wel degelijk Muze Um. Een muze, tegenwoordig een benaming voor de inspiratiebron van kunstenaars, in de Griekse tijd waren dit negen dochters van Zeus die kracht konden geven aan kunstenaars om een moeilijke taak tot een goed einde te brengen. In ieder geval, ik ben geïntrigeerd nog voor ik het boek open doe.

Het verhaal begint in een auto, met Gino op de achterbank. Zijn ouders nemen hem en zijn broers mee naar de stad om te gaan winkelen. De stad is iets magisch voor Gino, het leeft en is daardoor telkens anders wanneer ze er naar toe gaan. Die fascinatie leidt er toe dat hij ze gaat tekenen. Wanneer hij, tijdens een schooluitstap naar het museum, voor een installatie staat die een stad voorstelt, ziet hij iets. Het beweegt zich snel tussen de wolkenkrabbers, duikt van de ene straat naar de andere, om zich dan uiteindelijk toch te laten zien. Een soort van geestje, eentje dat een blijvende impact heeft op Gino. De stad tekenen wordt een obsessie, alle soorten steden, futuristisch, imaginair,.. steeds opnieuw probeert hij om dat geestje toch ooit te kunnen capteren. Zijn muze is geboren.

Echter er is een keerzijde, een prijs te betalen. Als hij volwassen is, kinderen en een job heeft, komt die keerzijde van de medaille tot uiting. Ondanks dat hij ogenschijnlijk alles heeft, mist hij zijn muze en blijft hij steden tekenen, de één na de ander. Het neemt zijn leven over en wordt een volledige obsessie.

De vraag is dan ook hoe dit verhaal zal eindigen.. en dat bepaal je deels zelf. Lees het maar dan snap je wat ik bedoel. Het is een pracht van een open einde.

De tekenstijl richt zich op de mensen. We krijgen dan ook verschillende close-ups en bodyshots terwijl de achtergrond veel eenvoudiger wordt weergegeven. Dat is een terechte keuze voor dit verhaal, dat zich vooral psychologisch afspeelt en geeft ons een mooi blik op de emoties van iedereen. Het maakt het verhaal heel impactsvol.

Dit kan je niet kou laten, het komt heel hard binnen omdat het zo een eerlijke blik toont van Gino en zijn leven. Ik kon het dan ook niet laten om te hopen en te blijven hopen en zelfs nu nog..

In het kort: De moeite waard!