De verloren verhalen van Lemuria 1 De bergen van Moran

Dit album is nu, een jaar na de eerste softcover uitgave, ook verkrijgbaar in een mooie en stevige hardcover editie. Tevens is er een dossiereditie verschenen.

Wie de cover van dit album bekijkt, zal onmiddellijk moeten denken aan de reeks Storm van Don Lawrence. De overeenkomsten zijn onontkenbaar aanwezig. Een zelfde tekenstijl, personages die gelijkaardig gekleed lopen en futuristische snufjes in een eerder ruige natuurlijke omgeving. Plagiaat? Neen, ik ben het met anderen eens dat het veeleer een mooi eerbetoon is aan een fantastisch auteur en tekenaar!
In dit album zien we twee grote verhaallijnen. Enerzijds die van de slavin LyAnn, die een jongetje redt van een vraatzuchtig dier en zo een nieuwe wending geeft aan haar leven. Anderzijds is er de visser Russ die na een helse tocht wordt ontvoerd door buitenaardse wezens. Hij houdt er een vriendschap aan over met Carp, een wezen met blauwe huid. De wegen van deze drie zullen zich uiteindelijk samen voegen.

Zoals reeds aangegeven zijn er heel wat raakpunten met het bekendste werk van Don Lawrence, Storm. Niet alleen grafisch, maar ook qua invulling en karakters. De vrouw is een echte krijger en voor niets bang. De mannelijke hoofdrol is weggelegd voor iemand die z’n ware afkomst nog niet kent en die wordt vergezeld door een anderskleurige alien.
Ondanks de vele gelijkenissen brengen de auteurs toch een heel eigen verhaal dat een goede aanzet zou kunnen zijn tot een boeiende reeks.
Er wordt vrij veel verteld en met behoorlijk grote sprongen vooruit gegaan. Vermoedelijk vooral omdat dit het eerste boek in de reeks is en men niet nodeloos veel details wil geven of uitweiden, waardoor het verhaal nodeloos gerokken zou worden. Een goede keuze, hoewel het als nadeel heeft dat je nog niet ten volle bij de personages betrokken bent.

Gezien de setting van een oeroude maar verdwenen beschaving die beschikt over technologisch hoogstaand materiaal enerzijds en klassieke zaken zoals boog en zwaard is dit ideale lectuur voor wie houdt van een goed SF-verhaal in de stijl van Storm of Trigië, zowel qua vorm als inhoud.

De schilderingen waarvan Apriyadi Kusbiantoro zich bedient, zijn knap. Je merkt wel dat er nog ruimte is voor verbetering omdat hier en daar de verhoudingen niet helemaal kloppen en omdat de gezichten er doorheen het album anders gaan uitzien. Gelukkig gaat dit niet ten koste van de herkenbaarheid of het leesplezier en heb ik toch kunnen genieten van dit visueel puik stukje werk.

Besluit: een geslaagde start van de reeks, maar dit was duidelijk nog maar het begin waarin de hele situering uit de doeken werd gedaan. Verdere delen zullen beslissen over een succesverhaal of niet.

Weetje: Lemuria is een hypothethisch verloren land of continent, dat zich volgens uiteenlopende verhalen zou hebben bevonden in de Indische Oceaan of Grote Oceaan. Het concept van Lemuria dateert uit de 19e eeuw, en komt voort uit pogingen van geleerden uit die tijd om de grote gelijkenissen in biogeografie tussen onder andere India en Madagaskar te verklaren.