Amoras 6 Barabas

Suske en Wiske, the saga unfolds. Zo werd de reeks Amoras in 2013 aangekondigd. Wie verwachtte dat het een Vandersteense versie zou worden werd al snel wakker geschud. In het 1e album gebruikt titelheld Suske al snel woorden zoals "klote" of "fuck" en schiet op pagina 12 een haas. Niet echt wat we gewoon waren van Willy Vandersteen en latere Paul Geertsen.

Nog een opvallende verandering: waar de klassieke Sus & Wis verhalen weinig complex zijn en elk album steevast een afgerond geheel vormt krijgen we nu al zes albums lang een doorlopend verhaal met meerdere lagen.

De teletijdmachine, wat een heerlijke uitvinding toch, zorgt ervoor dat sommige van de protagonisten zich in het heden bevinden, anderen in 2047. Toch interageren ze nog met elkaar. Het verhaal switcht voortdurend tussen de beide tijdsperiodes. De complexiteit verhoogt nog doordat het heden gewijzigd wordt door in de toekomst in te grijpen. Zelfs de herschreven toekomst wordt nog eens bijgesteld. Nee, ik heb echt geen glaasje te veel op.

De bekende hoofdrolspelers zijn ook nu weer van de partij: Suske, Wiske, Barabas, Jerom en Lambik. Tante Sidonie ook, ofwel als zenuwzieke ofwel als verzopen bejaarde. Aan de andere kant zit Krimson in dit verhaal op een zijspoor, we leren daarentegen Achiel een stuk beter kennen. Zijn rol wordt uitgediept, hij blijkt een babysitter te zijn gestuurd door de Academie, en niet enkel om Krimson zijn rol te laten spelen.

Naast het spannende verhaal blijft er steeds een maatschappijkritische toets. Het milieu wordt om zeep geholpen door gewetenloze, op macht en geld beluste Krimsons, rijken wonen in een koepel die eruit ziet als een kleurrijke zeepbel,die in schril contrast staat met de grauwe onderkomen wereld van 2047. Maar minder moraliserend dan Vandersteen het deed.

Ook de tekeningen zijn sterk geëvolueerd sinds Wiske Suske ontmoette op Amoras in 1945: de dynamiek spat van de platen, perspectieven en invalshoeken dragen bij tot de dramatiek, geen karikaturale eierkopjes, maar mensen van vlees en bloed. Dat vlees mag ook letterlijk genomen worden, een blote borst links of rechts moet kunnen anno 2015. Dat Wiske ooit zelfs gewoon maar borsten zou hebben was al ondenkbaar, maar in deze reeks kan het wél.

Wie de eerste 5 albums gemist heeft en denkt hier nu te kunnen instappen zal onvermijdelijk het voorafgaande willen lezen om te weten hoe het zo ver is kunnen komen. Het herlezen van deel 1 tot en met 5 kan het plezier enkel maar verhogen. Dit album geeft echter minder antwoorden dan verwacht. De vragen worden eerder anders geformuleerd, de kaarten opnieuw geschud.

Elk album draagt de naam van 1 van de hoofdfiguren die een belangrijke rol speelt. Hier is dat Barabas. Voor de volgende afleveringen wordt het drummen: Achiel die op het voorplan treedt? Jerom die meer bij zijn positieven komt? Sidonie die toch wel een positievere rol zal krijgen? Theofiel Boemerang die zeker niet zonder reden mee komt doen? Of Schanulleke, die nu al 6 albums lang de achtercover siert?

Een prachtige, hedendaagse aanpassing van 1 van de meest klassieke Vlaamse stripreeksen ooit. Suske en Wiske waren misschien ooit de standaard van de Vlaamse strip in de tweede helft van de 20e eeuw. Amoras heeft die fakkel goed brandend gehouden.