Grueson 1 Deel 1

Tekenaar en scenarist Yan Gevuld bracht tussen 2011 en 2014 drie albums in de reeks “De avonturen van Razor”. Een reeks die ondertussen even in het koelvak belande. Niet dat deze serie niet succesvol is, maar net als iedere tekenaar of scenarist heeft Yan een hoofd vol ideeën die hij nog wil uitwerken. Uit één van deze ideeën werd Grueson geboren. Een figuur behept met een geniaal brein, een pracht van een lichaam, maar dit lichaam wordt getorst door veel te korte benen. Met als reden Grueson is niet biologisch verwekt . Hij is een soort creatie opgebouwd a la Frankenstein door wetenschapper Frank Broker. Een wetenschapper die gefascineerd is door leven. Eens zijn collega wetenschappers ontdekken wat Frank uitvreet draaien ze de geldkraan dicht en wordt Grueson door zijn vader gedumpt omwille van geldgebrek. Na een wijl gaat het Frank opnieuw voor de wind. Hij pikt zijn zoon op uit de goot en bereid hem voor op het echte leven. Na zijn overlijden komt zijn erfenis zijn zoon toe. De erfenis bestaat niet alleen uit een huis op een heuvel maar bevat eveneens een butler. Niet zomaar een butler, maar eentje die zijn baas door dik en dun steunt, wat meer dan eens tot gênante toestanden leid. Al snel wordt ons duo aangevuld met juffrouw Chambers, een secretaresse met niet al te beste bedoelingen en vriendin van een notoire gangster. Maar het blijft niet alleen bij een secretaresse. Eens de keldergewelven bezocht blijkt dit de woonplaats van drie rondspokende conquistadoren. Een gezelschap dat dan ook nog eens aangevuld wordt met een rondspokende Japanse Kamikazepiloot. Het wordt Gruerson iets of wat te veel en het houd maar niet op. Een langs de weg opgepikte dame met moorddadige instincten wordt al snel de nieuwe huisgenoot. Haar opvoeding baart echter heel wat zorgen. Dus duikt er weer een nieuw personage op. Juffrouw Shaw, de lerares die onze Christine eens heel wat cultuur en wijsheid zal bijbrengen. Kunnen jullie nog volgen?

Samen vormen ze een bont gezelschap dat voor heel wat leven en herrie zorgt in dit oude spookhuis. Maar het is ook een huis met heel wat verborgen kamertjes en hoekjes waar nog heel wat lijken en verrassingen uit de kast vallen. Yan Gevuld weet dit alles perfect te combineren. Brouwt avontuur, humoristische toestanden, mystiek en fantasy tot een uitgebalanceerd geheel. Hij voegt er als afsluiter nog een vleugje horror, erotiek ironie en absurditeiten aan toe Hij brengt het verhaal in zwart-wit iets wat de tekeningen tot een hoger niveau tilt. Zijn figuren zijn iets of wat hoekig getekend maar stralen een enorme expressie uit. Hun leefwereld is beperkt, maar de bezoekers van dit mysterieuze huis met zijn vele geheimen zorgen voor de nodige sensatie. Het verhaal verscheen in voorpublicatie op www.yan-gevuld.be Hier vind men trouwens wekelijks nieuwe voorproefjes van zijn werk. Wie dit boekje wil aankopen kan kiezen tussen een Nederlandse of Engelse versie maar hoeft hiervoor niet naar de stripspeciaalzaak te rennen. Het album wordt nu eenmaal niet verdeeld via de stripspeciaalzaken. Yan verkiest om zijn strip te verkopen via stripbeurzen die doorgaan her en der in Vlaanderen en Nederland. Wie zijn boek aankoopt ontmoet een vriendelijk en gepassioneerd iemand die er van houd om te praten met de liefhebbers van zijn werk. WG.