Uit de archieven van 3 Claus D. Scholz

Begin 2016 borg tekenaar Claus D. Scholz zijn tekenpen op, dit om te genieten van een welverdiend pensioen. Iets wat we Claus uiteraard van harte gunnen. Of hij bij het voornemen blijft om voorgoed zijn tekenpen op te bergen? Waarschijnlijk niet, naar verluidt, zou hij nog enkele “ Rode Ridder” verhalen willen uitwerken, die hij op een minder strak schema dan dat van Standaard Uitgeverij zou uittekenen. We kennen Claus vooral voor zijn medewerking aan de strip: “Bakelandt” waarvoor hij de scenario’s van Hec Leemans in beeld bracht. En uiteraard van de reeks “De Rode Ridder” waarvan hij tweeënveertig albums aan zijn palmares toevoegde.

Maar Claus is meer, dat toont het huldeboek dat zopas verscheen bij: “Hauwaerts Uitgeverij” in de serie: “Uit de archieven van”.... Hierin wordt de figuur Claus en heel wat onbekend werk van zijn hand belicht. Het boek wordt opgedeeld in drie hoofdstukken. De eerste pagina’s beschrijven een korte levensloop van Claus. Tonen aan dat het geen sinecure was om een job als tekenaar uit te oefenen. Zeker niet in Duitsland, zijn geboorteland, waar hij het levenslicht zag in 1949. We volgen zijn tocht langs diverse uitgevers, die meestal negatief reageren. Tot hij in Antwerpen aanbeland en werk vind bij Studio Sels, waar hij zomaar eventjes meewerkte aan plusminus 194 verhalen van: “Zilverpijl”. Dit tussen 1972 tot en met 1979. Het werken aan Zilverpijl iets of wat beu, neemt hij contact op met “Bastei Verlag”. Waar hem geen stripreeks aangeboden wordt, maar waar Claus fungeert als illustrator voor een western-lexicon voor het blad: “Lasso”. Verder levert hij nog bijdrages aan de bladen: “Flammender Speer”, “Buffalo Bill”, “Epic” en “Kaputt” en ontwierp hij een 150-tal covers voor de Duitse uitgaves van Marvel. Na een korte tussenstop in de Bessy Studio (1983 – 1984) beland hij bij Hec Leemans (1985) en wat dan volgt is een gekend verhaal.

Het tweede gedeelte van het album bied ons een uitgebreide blik op zijn tekenwerk. Prachtige zwart-wit illustraties die tot in de puntjes zijn uitgewerkt en die ons meevoeren en inkijk bieden op de cultuur en het dagelijkse leven van diverse indianenstammen. Ook de toenmalige blanke bewoners, van wat wij kennen als het toenmalige wilde westen, worden uitgebreid belicht via schitterend uitgevoerde tekeningen. Net als hun vuurwapens, voertuigen, huisvesting, beroemde figuren die het westen groot maakten… en nog veel meer. Het sluitstuk dat dit album afrond, bied ons twee kortverhalen die Claus tekende en schreef voor het blad “Epic”, (Condor Verlag) en twee kortverhalen die hij schreef en tekende voor “Grusel-comics” omheen dr. Spector. Allen verhalen met een mysterieuze inslag, die het talent van Claus extra in de verf zetten. Dit boek is een mooi en gevarieerd eerbetoon aan een man die ons menige uurtjes leesplezier bezorgde. WG.