Arsène Lupin (Duchateau/Claude Lefrancq) 5 De holle naald

Op het kasteel van graaf Gesvres wordt ingebroken. Dat moet het werk van Lupin zijn. Wanneer de bediende van de graaf dood wordt gevonden krijgt Lupin daar ook de schuld van. Is de meesterdief over gestapt naar de hardere misdaad? En wat is het geheim van de holle naald waar een grote schat wordt bewaard?

Ook deze strip is naar een boek van Maurice Leblanc. Ik ben niet bekend met zijn boeken en kan dus ook niet goed oordelen of scenarist Duchâteau het originele verhaal trouw heeft gevolgd. Maar wel kan ik zeggen dat ik dit een van de betere Arsène Lupin verhalen vind. Ook erg leuk vind ik het feit dat Sherlock Holmes ook een bijrolletje in dit verhaal krijgt. Dit verhaal stamt uit 1908 en Conan Doyle schreef zijn Sherlock Holmes verhalen tussen 1887 en 1927. Zowel de Arsène Lupin als de Sherlock Holmes verhalen waren erg populair in die tijd. Je kunt het zien als een vroege cross-over. Er bestaan drie verschillende cross-overs; de versus-cross-over waar twee personages tegen over elkaar staan, de mix-cross-over waar twee personages samen werken en de cameo waarin het ene personage een bijrol krijgt in een ander verhaal. Hoewel Sherlock Holmes in dit verhaal de vijand is van Lupin zie ik zijn rol toch niet echt als een versus-cross-over want Sherlock Holmes heeft maar zo’n kleine rol dat het eerder een cameo-cross-over zou noemen.

Ik las een andere recensie waarin werd gesteld dat het verhaal moeilijk te volgen is door de vele bijfiguren en nevenintriges. Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik vond het een prima te volgen verhaal. In deze recensie werd ook gesteld dat het tekenwerk van Jacques Géron wat houterig is en dat het doet denken aan producten uit de Vandersteen-fabriek. Het wat houterige daar kan ik wel inkomen en als je de Suske en Wiske strips buiten beschouwing laat doet het ver weg wel wat lijken op de Studio Vandersteen-stijl. Op zich vind ik dat niets om je voor te schamen.

Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met dit album.