De reis van de vaders 4 Barabbas

Een reeks die al een eerste leuke cyclus achter de rug heeft, legt de lat hoog voor een vervolg. In dit deel beginnen we aan dit nieuw verhaal. We komen de drie vaders van de vorige cyclus wel tegen tijdens dit eerste deel, maar dat is eerder terloops dan echt als een belangrijk verhaalelement. Desalniettemin laten ze het niet na om een duidelijke link te leggen met de voorgaande cyclus en om de stroom van humor gaande te houden.

Echter, het gaat wel duidelijk over een ander hoofdpersonage, met name Barabbas. De titel geeft het al weg, niet waar? Voor diegenen die de bijbel niet kennen, dat is de moordenaar die vrijgelaten wordt in de plaats van Jezus, wanneer het volk mag kiezen wie gratie krijgt. Vreemde beslissing, hé? De keuze tussen messias en moordenaar en dan toch voor de laatste gaan. Maar dit verhaal laat je de grijze en donkere kanten zien van Barabbas, zijn vrienden en familie, de Romeinen en het volk. En zo kon de moordenaar tegen alle verwachtingen in gratie krijgen, maar het verhaal is niet gedaan. Barabbas heeft wroeging en bijgevolg zijn er nog redenen genoeg over om een volgend deel in deze cyclus te vertellen. En ik ben benieuwd er naar want het wordt veel genuanceerder en humoristischer gebracht dan de bijbel ooit deed en ik kan hier dan ook met volle teugen van genieten.

De tekenstijl is niet veranderd: karikaturaal en zeker de tronie van Barabbas, zo eentje dat uitstraalt dat hij niet bij de goeden hoort, springt er uit. Je kan eigenlijk van elk gezicht aflezen wel karakter of beter gezegd welke dominante karaktertrek ze hebben. Dit zorgt dikwijls mee voor de komische noot.

In het kort: deze reeks blijft gewoon scoren