Sherlock Holmes (Lefrancq) 3 De aluminium kruk

Sherlock Holmes en Watson reizen af naar Transylvanie om graaf Prokol te helpen bij het oplossen van een mysterie. De klokken in de toren van het kasteel van de graaf worden door een onzichtbare geluid. Wanneer een aluminium kruk onverklaarbare verlamming veroorzaakt wordt het mysterie nog groter. De oplossing ervan brengt Sherlock Holmes en Watson naar Rusland waar ze in conflict raken met Raspoetin, de vertrouweling van de Tsarina. Uiteindelijk draait het hele verhaal om geld en manipulatie.

Het scenario is geschreven door André Duchâteau en is natuurlijk naar de wereld beroemde personages van Arthur Conan Doyle. Ik vind de aluminium kruk uit de titel van dit verhaal er met de haren bij gesleept. Het had een even goed verhaal kunnen zijn met een gewoon geweer in plaats van een mysterieuze verlammende kruk. Bovendien vind ik de verklaring, die in de laatste drie plaatjes wordt gegeven, voor de werking van het wapen ongeloofwaardig en erg gemakkelijk. Nee veelschrijver Duchateau heeft wel betere verhalen geschreven. Jammer. Wel leuk vind ik dat er historische personages in deze strip een rol spelen. Zo is er de Russische Tsaar en zijn familie en Raspoetin heeft ook echt bestaan.

Het realistische tekenwerk is van Guy Clair. Hij zet de personages met robuuste lijnen op papier. Leuk vind ik ook dat hij een van de personages laat lijken op horror acteur Vincent Price. Aangezien een gedeelte van het verhaal zich in het land van Dracula afspeelt vind ik dit wel toepasselijk.

Gooi de aluminium kruk er uit en noem het verhaal ‘De Inca-schat’ of zo iets en je hebt een steen goed album. Zoals het nu is vind ik het een wat zwak album.

Sherlock Holmes op Ratatouille TV