Geronimo Stilton 12 De muizenissige musketiers

Af en toe voel ik de behoefte om mijn hoofd even leeg te maken. Uitwaaien aan het strand, een terrasje meepikken of een dagje lekker nietsdoen, zijn niet echt mijn ding. Waarbij we dan als ultiem middel om tot rust te komen, doodeenvoudig een strip ter hand nemen, enkel en alleen puur voor het amusement. We zijn nu eenmaal verslingerd aan strips. Of klinkt verslaafd net iets beter? Het hoeven daarom niet altijd ingewikkelde intriges en lang uitgesponnen cyclussen te zijn, waarbij we ons brein breken over wie eventueel de dader of daders zijn, en wat hen drijft. Nee, af en toe verpozen wij ook even met een gewone, pure simpele strip.

Laat nu net onze blikken op het twaalfde album van Geronimo Stilton vallen. Pure commercie deze figuur hoor ik velen denken. Inderdaad, maar dan wel een commercieel item dat uitstekend gebracht wordt. Want buiten de boeken zijn er nog de dvd’s, bordgames, kleurboeken, een fanclub, ….en nog heel wat meer. Maar uiteraard gaat onze aandacht uit naar de strips. Die bijna steeds volgens een vooraf bepaald stramien verlopen. Het verhaal vangt over het algemeen rustig aan, maar steevast wordt de rust verstoord als ze plots worden ze opgepiept, ontvoerd, of gewoon opgeroepen worden door professor Volt. Een geleerde die telkens hun hulp inroept, als de Kattenpiraten zich weer eens door de loop der tijd bewegen. Zij zijn de grootste vijanden van Geronimo, zijn neven Klem en Benjamin, aangevuld met Pandora, de vriendin van Benjamin en Patty Spring een televisiejournaliste. Telkens opnieuw, moeten onze vrienden de Kattenpiraten doorheen de tijd nareizen. Dit om te voorkomen dat ze ook maar de minste wijziging in de loop geschiedenis zouden aanbrengen. Waardoor de toekomst er heel anders zou gaan uitzien.

Dank zij deze piraten treffen we Geronimo en Co op de vreemdste locaties in het verleden aan. Zo maakten onze muizenissige helden de ontdekking van Amerika vanop de eerste rij mee, zetten ze voet op de maan nog voor Neil Armstrong ook maar de deur van zijn ruimtetuig kon openen en konden ze voorkomen dat de Eiffeltoren er nu heel wat anders zou uitzien. Ditmaal belanden onze vrienden in het Frankrijk van 1624. Om iets preciezer te zijn, dichtbij het kasteel van Fontainebleau waar Koning Lodewijk en zijn hofhouding zetelen . Raar is, dat volgens professor Volt, op dit tijdstip in de geschiedenis, er geen enkele historische gebeurtenis plaatsvind die de Kattenpiraten kunnen wijzigen. Of toch wel? Nog raarder wordt het als blijkt dat de katten zitten te wachten op Geronimo en zijn aanhang. Katten en muizen arm in arm samen op pad. Wie had dit ooit kunnen denken? Het hoe en waarom wordt duidelijk bij het lezen van deze strip. Uiteraard valt zoals eenieder wel kon vermoeden, aan het einde van het verhaal alles netjes terug in de juiste plooi. Het scenario, bijna telkens uitgedacht door diverse scenaristen, zit mooi in elkaar. Fixeert zich op een bepaald punt in de tijd, waarna om een historisch gebeuren een spannend verhaal wordt geweven. Uiteraard maken we in dit verhaal kennis met kardinaal De Richelieu, zijn musketiers, werpen we een blik in de toenmalige beruchte Parijse gevangenis de Bastille en keren we na het uitvoeren van de opdracht terug naar de hedendaagse tijd.

Mooi is dat het hier gaat om een spannend verhaal, waarbij regelmatig historische feiten en dito gebouwen en figuren beschreven worden. Iets wat in het geheel niet belerend overkomt, en de strip zelfs een tikkeltje meerwaarde geeft. De tekeningen zijn eenvoudig uitgevoerd, tonen niet meer dan het noodzakelijke en zijn vrijwel decorloos. Maar dat kan de pret niet drukken. Hierdoor wordt je aandacht in het geheel niet van het verhaal afgeleid, en kan je van de eerste tot de laatste pagina genieten van een vlot lopend verhaal, dat beslist jong en oud kan bekoren. Meer moet dat niet zijn. Of zie ik het verkeerd? WG.