Multiversity (Lion) 9 Superjudge

Dat Grant Morrison het zijn lezers niet makkelijk maakt, is alom geweten. De man heeft de gewoonte om een enorm scala aan de meest gekke ideeën in één verhaal te stoppen. Vernieuwend en baanbrekend voor de een, hoofdpijnveroorzakend voor de ander. Soms pakt het schitterend uit (Animal Man, All-star Superman), op andere momenten gaat het de dieperik in (New X-men, Final Crisis). Bij veel lezers zit Morrison dan ook op de wip. Ook in deze Multiversity is het weer niet van de poes: een bijzondere macht bedreigt de gekende en ongekende dimensies, en een comicboek zal de helden helpen om te redden wat er te redden valt. Een meta-comic dus.

Deel 9 is het afsluitende deel in dit wereld- en dimensieoverspannend event. Een dergelijk laatste deel geeft meestal een antwoord op de vragen: welke helden overleven, en welke sneuvelen? Welke wereld wordt vernietigd, welke niet? Oh ja, en de slechten worden in de pan gehakt.

Maar Grant Morrison trekt zich niks van deze conventies aan. In plaats van een opkuis te houden in de 50 alternatieve aardes, creëert hij nog extra mogelijkheden en aanzetten tot nieuwe reeksen en andere cross-overevents. Het einde voelt dan ook ietwat onbevredigend aan en is minder sterk dan andere delen uit de reeks. Toch is dit deel geslaagd, zeker op grafisch vlak. Frank Quitely tovert enkele mooie splash pages tijdens de laatste grote confrontatie tevoorschijn. En enkele leuke verschijningsvormen van gekende helden, zoals dwerg-Wonder Woman, Afro-Superman, Green Zaklamp, …

Al bij al is deze Multiversity geen vintage-Morrison, maar als geheel zeker de moeite waard, alleen al omdat je ze meerdere keren kan en moet herlezen om alles te appreciëren.