De duistere steden 12 De theorie van de zandkorrel - Deel 1
13 De theorie van de zandkorrel - Deel 2

genre: retro-sciencefiction

Het lijkt vreemd, maar de theorie van de zandkorrel die de titel van deze strip bepaalt, komt alleen halverwege het eerste deel heel even ter sprake. De auteurs zijn er vermoedelijk vanuit gegaan dat de meeste lezers meteen aan de vlindertheorie zouden denken, waarbij gesteld wordt dat een vlinder die de vleugels beweegt, door de cumulatieve luchtverplaatsing, in een ander werelddeel een orkaan kan veroorzaken. Ook in dit verhaal heeft een kleine gebeurtenis buitengewoon grote gevolgen en, net als in ‘De koorts van Urbicande’, gaat het hier om een voorwerp met eigenschappen die buiten de vertrouwde fysica vallen.

In Brüsel, een van de duistere steden, vinden op zeker moment ongewone en verontrustende gebeurtenissen plaats. Mevrouw Kristin Antipova vindt steeds zand in haar woning en de hoeveelheid wordt per dag groter. Haar buurman Constant Abeels heeft last van een toenemend aantal stenen en Maurice, de restaurateur om de hoek, wordt voortdurend lichter zodat hij tenslotte gaat zweven.

Met de trein van Pâhry arriveert Mary von Rathen, specialiste op het gebied van ongewone verschijnselen en belast met het onderzoek inzake de onverklaarbare voorvallen; zij blijkt niemand anders dan ‘het scheve kind’, maar is gelukkig allang niet scheef meer.
Wat Mary ontdekt en hoe de keten van gebeurtenissen doorbroken wordt, is de moeite van het lezen waard. Schuiten/Peters blijven voortborduren op hetzelfde thema en dat kan tot verveling leiden, maar tot nu toe heb ik daar geen last van. De gedachtespinsels van genoemd auteursduo blijven mij boeien.

In deze strip kan, zoals we gewend zijn, weer volop genoten worden van bouwkundige hoogstandjes en brengen Schuiten/Peeters en passent weer een saluut aan de door hen zo zeer bewonderde Belgische architect Victor Horta. Komische taferelen zijn dun gezaaid in ‘De Duistere Steden, maar Maurice en Constant samen in een boom hoort daar zeker toe; deze twee heren, die zo weinig met elkaar gemeen hebben, worden vrienden voor het leven.