Aspis, detectives van het ongewone 4 Vampiers en dramatiek

Auguste en Flora vormen nog steeds een duo dat het ongewone onderzoekt. In dit geval een zaak waarbij ze gevraagd worden door een indiaan in een rondreizend circus om de geest van zijn broer terug te vinden. Dat lossen ze in het eerste deel van deze cyclus al op, maar het heeft hen op het pad van een seriemoordenaar geplaatst. Deze moordenaar heeft zijn zinnen gezet op Flora, niet echt als slachtoffer maar eerder als toekomstig lid van de moordenaarsbende. Of iets helderder geformuleerd, hij is een vampier en wil haar als vrouw en dus wil hij haar transformeren naar een mede-vampier.

Ondertussen proberen Auguste en enkele achterblijvende familieleden van een paar van zijn slachtoffers, de vampier te doden en Flora te redden. En ook detective Dupin zit op zijn spoor. Dit zijn voldoende elementen om voor vuurwerk te zorgen. En dat is ook zo qua verhaal op zich, maar ik mis de snedige humor van de eerste cyclus, waardoor deze cyclus toch net iets minder schijnt. Flora, een sterke vrouw, Auguste die logica vooropstelt en Dupin die de man als onaantastbaar en boven elke vrouw stelt.. die combinatie zou moeten schitteren in one-liners en situationele humor, maar het voelt aan alsof het moment telkens net gemist wordt en dat is jammer. De eerste cyclus bewees dat het kan en ik verwachtte dus net iets meer van deze tweede ronde.

De tekeningen zijn qua personages eerder karikaturaal, wat aansluit met de humoristische toets die geprobeerd wordt, maar de achtergronden zijn meestal zeer mooi gedetailleerd en sfeervol. Die combinatie werkt, te meer daar we dikwijls ook nog een warme inkleuring krijgen wat het goede gevoel meer naar voor laat komen.

In het kort: goed maar kan beter