Magic 7 2 Tegen allen

Voor een nieuwe jeugdreeks in het striplandschap ben ik altijd te vinden. Want geef toe: de gevestigde waarden (u kent ze wel: die over de jongen met het strooien dakje of over het meisje met de strik in het haar of waarbij de man met de snor de hoofdrol speelt) beginnen nu en dan wel te vervelen. Ik schotel m’n kinderen zo nu en dan (da’s een relatief begrip natuurlijk) dan ook graag eens wat anders voor. Magic7 vormt de poging van Kid Toussaint om een interessant en aantrekkelijk nieuw verhaal te creëren voor de jeugdige lezers.
Op de school van de tieners Hamelen, Leo, Farah en Lupe worden de leerkrachten hoe langer hoe strenger. Na het verplichte uniform zijn er ook heel wat beperkingen. De ouders lijken al die maatregelen te ondersteunen en trekken de kaart van de school en dit dik tegen de zin van de jonge hoofdrolspelers. Gelukkig beschikken ze elk over een bijzondere kracht die hen in uiteenlopende situaties goed uitkomt. Bijgestaan door schoolgenoten komen ze in opstand en gaan ze op zoek naar de oorzaak van alle problemen. Ondertussen groeit hun selecte groepje van kinderen met gave ook mondjesmaat aan...

De auteur speelt met deze reeks in op een toenemende populariteit van superhelden. Superkrachten spreken bij veel jongeren tot de verbeelding en zij kijken dan ook gretig naar alle films en series die dit thema op een of andere manier behandelen. Ook in de vorm van boeken is er behoorlijk wat literatuur over te vinden. Het medium strip blijft echter een beetje achter. Toch wat lectuur voor kinderen betreft. Magic 7 tracht dit hiaat op te vullen en slaagt daar ook bijzonder goed in. In een herkenbare wereld waar school en zagende ouders tot de alledaagse zaken behoren, blijkt er ruim plaats voor avontuur, vriendschap en magie! De perfecte mix om een hele schare fans te kweken. Dat de leeftijd van de hoofdpersonages vrij sterk uiteenloopt (voor kinderen dan toch) zal zeker bijdragen aan een breder leespubliek.

De tekeningen van het duo Rosa La Barbera en Giuseppe Quattrocchi ogen fris en modern. De op manga geïnspireerde tekeningen werden door Francesca Mengozzi op een moderne manier ingekleurd. De man gebruikt regelmatig special effects, maar dan wel zonder overdrijven zodat het geheel niet bombastisch wordt. ‘Cool’ is het woord dat bij m’n jongste zoon over de lippen kwam toen hij de cover zag. Voor mij zegt dat genoeg...
Tot slot wil ik nog even meegeven dat dit album een betaalbare adviesprijs van €5 meekrijgt (en dus nog iets goedkoper te vinden is) waardoor dit alvast geen hinderpaal kan zijn om de reeks uit te proberen.

Besluit: een aantrekkelijk album van wat een veelbelovende reeks belooft te worden voor de jeugd!