Lucky Luke (Nieuw uiterlijk - Dupuis/Lucky Comics) 50 De éénarmige bandiet

De Poor Lonesome Cowboy bestaat 70 jaar en dat vieren Lucky Comics en Dupuis met de heruitgave van alle oude albums, verspreid over 5 jaar. Ballon Comics verzorgt voor hen de Nederlandstalige uitgaven en zorgt voor een nieuwe vertaling en uniforme covers.

De eenarmige bandiet werd geschreven door Bob de Groot en toont de introductie van de gokmachine in het gok-grage Wilde Westen. Adolph en Arthur Caille zijn twee mechanica-freaks die tal van nuttige en minder nuttige uitvindingen op hun naam hebben staan. De laatste is een automatische gokmachine. Lucky Luke wordt gevraagd om beide heren te begeleiden op een rit langs verschillende steden waar hun uitvinding furore zou kunnen maken. Daarbij komt het trio voor verschillende uitdagingen te staan: indianen, overvallers, saboteurs,... Kortom: een album met alle klassieke ingrediënten van een oerdegelijk Lucky Luke-verhaal.
Wat onmiddellijk opvalt, reeds op de cover maar ook bij het eerste verschijnen van Lucky Luke, is dat de held van dienst lustig sigaretten opsteekt. Na jarenlange afwezigheid van deze stinkstokken keert men zich blijkbaar af van de herwerkingen waar de sigaret vervangen werd door een strootje of grashalm. Wat mij betreft een ontegensprekelijk pluspunt van dit (en de andere) albums. Er gaat immers niets boven het typische karakter en sfeer die in die tijd van kolonisatie heerste. Bovendien moet het gebruik van kankerverwekkende tabaksstokken niet doodgezwegen worden voor de jeugd. Ze bestaan en dus moeten zij ermee leren omgaan. Anderzijds is Lucky Luke wel een rolmodel… Enfin, dat is een discussie die eindeloos kan doorgaan. Terug naar de essentie.
Ondanks de leeftijd van de cowboy die sneller schiet dan z’n schaduw, is er niet af te dingen op z’n avonturen. We hebben het dan niet over diepgaande verhaallijnen of geschiedkundige geschriften, maar over complexloos vertier waar de humor ontzettend belangrijk is. Daarvoor zorgen zowel de interactie tussen de personages als kleine spitsvondigheden in de opbouw van het verhaal en in de tekeningen.
Ik haalde al even aan dat dit album geenszins een geschiedkundig verhaal is, maar De Groot baseerde zich wel op waargebeurde feiten. Zowel de uitvinding van de eenarmige bandiet als de namen van z’n uitvinders zijn correct. Dit wordt achteraan het album in een kort maar verhelderend tekstje uit de doeken gedaan. Zelf vind ik dit een verrijking voor het album.

Besluit: het niveau van Morris' eerste verhalen wordt misschien niet gehaald, maar dit is een uiterst aangenaam boek waar menigeen veel deugd zal aan beleven.