The time before 1 The time before

Cyril Bonin maakte wat naam in ons taalgebied als tekenaar van de Victoriaanse detectivereeks Fog. Hij bracht het Engeland van rond de vorige eeuwwisseling sfeervol in beeld met zijn typische haast minimalistische stijl. Sinds enkele jaren maakt hij one shots waarbij hij naast de tekeningen ook het scenario verzorgd. Enkele van die verhalen werden al vertaald door Blloan, net zoals deze nieuwe “The time before”.
Net zoals in “Schijn bedriegt” gebeurd er eigenlijk niet zoveel in dit verhaal, maar Bonin schotelt ons wel weer een dilemma voor.

Walter Benedict is een fotograaf die eind jaren vijftig plaatjes schiet in New York. Hij doet dit niet onaardig en heeft voldoende werk, maar kan toch nog geen carrière maken. Op een avond wordt hij voor zijn deur aangesproken door een straatventer. Hij wimpelt de man af, maar hoort kort daarna een geluid. De man wordt in een steegje overvallen en Walter snelt ter hulp. Uit dankbaarheid krijgt hij van de oude man een vreemd amulet dat een magische kracht zou hebben. Als hij de amulet zou aanraken terwijl hij aan een belangrijk moment uit zijn leven denkt keert hij terug in de tijd naar dat moment zodat hij andere keuzes kan maken en dus zijn levensloop kan veranderen. Hij gelooft de oude man niet maar als hij kort daarna zijn job verliest door aan te pappen met de dochter van zijn baas probeert hij de amulet toch uit.
Het resultaat is verbluffend en al vlug kan hij een succesvolle carrière uitbouwen als fotograaf, niet moeilijk als je door de amulet op het juiste moment op de juiste plaats kan zijn!
Zo kan hij deel uitmaken van de presidentscampagne van J.F.K. maar op weg naar een meeting verliest hij de controle over zijn stuur en raakt hij zwaar gewond.
Tijdens zijn revalidatie raakt hij bevriend met een verpleegster, Lisa wordt de liefde van zijn leven. Maar door het ongeval moet hij met een stok lopen en raakt zijn carrière in het slop. Moet hij de amulet weer gebruiken om het ongeval ongedaan te maken? Maar dan raakt hij de liefde van zijn leven kwijt!

Cyril Bonin weet ons net zoals in Schijn bedriegt met een bedrieglijk eenvoudig verhaal te confronteren met een dilemma waarop hij zelf het antwoord niet geeft. Het laat je wel nadenken over bepaalde keuzes die je gemaakt hebt in je eigen leven, maar is de mogelijkheid om bepaalde keuzes ter herdoen wel zoveel beter? Misschien raak je van de regen in de drop? Bonin brengt het pakkende verhaal op zijn typische stijl schitterend in beeld. Zeker het schaduwspel verdient extra aandacht!
Dit is een van de beste strips van het jaar!