De ATH jaren 1 Ruimtevaart

Martin Lodewijk kennen de meesten wel van de reeks Storm of Agent 327. Dat de man als 18-jarige reeds publicaties verzorgde bij uitgeverij ATH, is waarschijnlijk minder gekend. Tijdens de jaren 1957 en 1958 creëerde hij op vraag van Arnoldus Teeuwen 10 ruimtevaartverhalen. Niet toevallig begon de publicatie te lopen in het jaar dat de eerste spoetnik de ruimte werd ingezonden. De exploratie van ‘de final frontier’ was in die tijd bijgevolg een hot item.
De albums met de 10 ruimtevaart-verhalen zijn vandaag gegeerde collectors-items en dus niet zomaar weggelegd voor Jan Modaal (reken toch op €20 tot €40 per album). Uitgeverij L bevredigt de honger van de geïnteresseerden door een integrale bundeling uit te brengen van alle 32 pagina’s tellende verhalen uit die periode. Ze worden voorafgegaan door een vrij lijvig dossier over Lodewijks leven en publicaties in die tijd, maar er wordt ook uitvoerig ingegaan op de omstandigheden die toen (vrij kort na WO II) heersten.
Het boek begint met het dossier dat ik enorm heb kunnen smaken. Doordat het vrij breed gaat en rijkelijk geïllustreerd werd, is het een aangename en leerrijke toevoeging. Vooral het feit dat er dieper ingegaan wordt op de algemene omstandigheden is boeiend.

De verhalen dateren, zoals de cover aangeeft, van bijna 60 jaar geleden. Bovendien werden ze vaak snel bij elkaar getekend. En dat merk je wel. Je kan moeilijk zeggen dat ze de tand des tijds goed hebben doorstaan. Dat het SF-verhalen betreft, speelt daar zeker een belangrijke rol in. In dat genre is het namelijk erg moeilijk, zoniet onmogelijk, om na enkele tientallen jaren nog steeds relevant over te komen. De technologie verandert op sommige gebieden immers zo snel dat niet te voorspellen is waar men gaat uitkomen. Langs de andere kant gaan op sommige gebieden de ontwikkelingen lang niet zo snel als men zou willen of als men gedacht heeft. Denk hierbij maar aan de evoluties in de ruimtevaart, verandering binnen de transportsector enz.
De verhalen in dit boek zijn vaak opgebouwd rond een wetenschappelijk gegeven dat ook telkens zo goed en zo kwaad als het gaat, wordt uitgelegd. Sommige zijn inmiddels gedateerd en niet meer van toepassing, maar dat is onvermijdelijk. Als je daar doorheen kan lezen, krijg je wel degelijk leuke lectuur tussen de kiezen.
Het is ongelooflijk in welke korte tijd Lodewijk er soms in slaagde om deze verhalen op papier te zetten. Je moet immers weten dat de man (bijna nog jongen op dat moment) nog studeerde en vaak hele nachten doorwerkte om de deadline voor een nieuw album te halen. Als je dit beseft, zal je dit werk echt naar waarde kunnen schatten.

Besluit: een prachtige en letterlijk zwaarwichtige bundeling van werk dat behoort tot de geschiedenis van onze (SF-)strips.