Lou! 7 De hut

Steek de hedendaagse jeugd op het platteland en bovendien dan nog eens in een streek waar de balkjes van hun telefoon (die het bereik aangeven) op “0” staan waardoor ze hun verafgode internet en SMS moeten missen en je hebt een mix die tot heel wat hilariteit zal leiden. Maar ja, Lou en co kiezen voor een vakantie bij de grootmoeder van Lou. Daar willen ze meedoen met de hype die in Zweden leeft: een hut bouwen en volledig terugkeren naar de bron. Een worden met de natuur en zo, weet je wel?! Voor moeder en dochter is het een al dan niet blij weerzien met enkele oude bekenden.
Waar de reeks oorspronkelijk ging over het kind Lou, is het hoofdpersonage ondertussen uitgegroeid tot een zelfbewuste tienermeid die reeds voorbij de puberteit is. Dat schept natuurlijk heel wat mogelijkheden om een (iets) andere toer op te gaan met deze reeks.

Julien Neel schuwt de hedendaagse thema’s niet en geeft zonder schroom een borstvoedende vrouw weer, deinst er niet voor terug om een lesbische relatie in z’n verhaal op te nemen en evenmin is hij terughoudend om plastische chirurgie te introduceren (zij het op een ludieke manier). Dit alles gebeurt op een ongedwongen en natuurlijke manier waardoor niemand aanstoot zal nemen aan deze zaken en velen er zelfs gewoon niet bij stil zullen staan. Vooral de meiden staan centraal, maar jongens en mannen krijgen evengoed een behoorlijk prominente rol toebedeeld. Een verstandige keuze want het maakt dat dit verhaal voor een breder publiek aantrekkelijk is.
Wat de sfeer betreft, is dit bovenal een feeling-good verhaal dat de lezers doet wegdromen van een vlucht naar de buitenlucht waar boomhutten worden gebouwd en iedereen deel uitmaakt van een intens moment gelukzaligheid. Het zou me verwonderen dat er iemand is die moeite zal hebben om zichzelf in een gelijkaardige situatie te projecteren. Ondanks dat dit misschien vooral een meidenstrip is, is het hoofdthema (het bouwen van een wonderbaarlijke boomhut) ook perfect geschikt voor de mannelijke helft van de bevolking.
Tot slot nog even dit: als het einde een indicatie is van wat ons in het volgende album te wachten staat, dan wordt dat weer heel wat anders. Enfin, dat is nog (even?) afwachten. Hopen maar dat de auteur ons niet opnieuw 4 jaar doet wachten...
De grafische uitwerking is fris en modern en heeft een eigengereide stijl die me zeer zeker erg aanstaat. Geen stereotype tekeningen, maar ogenschijnlijk uit de losse pols getekende figuren en decors. Ook de kleuren zijn gedurfd. Geen felle, schreeuwerige tinten, wel een uitgebreid pastel-palet dat zowat het hele gamma beslaat.

Besluit: een a-typische strip voor jongedames, met een duidelijke jongensachtige inslag die meer dan de moeite waard is voor iedereen die zin heeft in heerlijk wegdromen.