Djinn 13 Kim Nelson

De rani van Eschnapur blijft door een vloek eeuwig jong. Via haar secretaris Mr. Prim gaat ze op zoek naar Kim Nelson omdat die haar de verlossing kan bezorgen waar ze al zolang naar verlangt: net als iedereen het kinderlichaam achter zich laten en oud worden. Slechts via Ebu Sarki wordt de kleindochter van de djinn Jade gevonden. Haar overhalen om de zwart parel terug te halen kan enkel via de belofte aan een gigantische schat. Maar de genadeloze Sarki zal z’n deel opeisen…
Na 15 jaar zet Dufaux definitief een punt achter dit sensuele en zinnenprikkelende verhaal. De eerste cyclus sloeg in als een bom en deed iedereen zonder dralen naar de winkel lopen als een volgende deel uitkwam. Cyclus Afrika kon de hoge verwachtingen niet (volledig) meer inlossen, maar met India ging het gelukkig weer de goede kant op. Maar aan alle mooie liedjes komt een einde en dus ook aan Djinn.

Na de vorige 12 albums bleven er nog heel wat vragen onbeantwoord. Dufaux tracht alles mooi te laten samenvloeien in dit sluitstuk. De verschillende mysteries uit vorige delen worden afgewerkt en op de meeste opgedoken vragen komt een antwoord. Veel spanning, avontuur of erotiek is er niet meer te ontdekken, maar dat lijkt me ook moeilijk gezien het opzet om alles te laten eindigen. Wat mij betreft een
Anna Mirallès laat voor het laatst in deze reeks haar kunnen zien. Het is mede dankzij haar dat we er een wonderbaarlijke reis hebben opzitten. De sensualiteit waarmee ze de (vrouwelijke) personages neerzet is zinnenprikkelend en tilde de reeks tot het niveau dat ze verdiende. Hopelijk zien we snel opnieuw werk van deze begenadigde artieste.

Besluit: geen indruk achterlatend album maar een eerder sobere en bevredigende afsluiter.