Roodbaard integraal 8 De schrik van de zeven zeeën 8

De nummering van de integrales van Roodbaard verloopt blijkbaar een beetje grillig. In de zesde integrale stonden er al drie verhalen van een vierluik, maar het slot verscheen niet in het zevende deel maar wel in dit achtste deel. Net als bij het oorspronkelijk verschijnen van de verhalen zat er dus ook een hiaat tussen het derde en het vierde deel. Dit kwam toentertijd doordat Hubinon uitgekeken was op Roodbaard en dit lange verhaal. Hij wilde zich focussen op een eigen reeks “Meeuwtje” die in Robbedoes verscheen.
Zoals wel vaker in die tijd mocht grootmeester Jijé weer een gat opvullen. Hij had al eerder Hubinon vervangen toen hij een tijd niet kon tekenen na een armbreuk. Hij deed dit samen met zijn zoon, zo wilde Jijé hem het metier leren. Jijé zorgde voor de potloodtekeningen die werden geïnkt door Laurent, alias Lorg. Daarna werd dit weer gecorrigeerd door Jijé. Dit leren we allemaal uit het dossier dat is opgenomen in dit deel. Samen met de verhalen “Het hellevuur” en “Het eiland van de verdwenen schepen”

“Het hellevuur” is dus het laatste deel van het vierluik dat zich afspeelt in de Middellandse zee en Istanboel. Erik en zijn pleegvader Roodbaard kruisen met hun schip de “zwarte valk” door de Dardanellen. Ze wachter er op een Turks schip, de “Bahadoer”. Die heeft een speciale lading aan boord, niet alleen een hoop goud voor de emir maar ook Caroline de Muratore. Ze is de laatste erfgename van het hertogdom Mantua, en als zij overlijd, gaat het hertogdom na de dood van haar grootvader over in Oostenrijkse handen. De verliefde Erik probeert haar uit de handen van de Turken te bevrijden en krijgt daarbij de hulp van Roodbaard. We leerden dit al in de vorige verhalen, en nu komt het tot een eindstrijd in Istanboel en de Dardanellen.

“Het eiland van de verdwenen schepen” is het begin van een nieuw vierluik. Erik komt terug uit Europa met de officiële kapersbrieven voor hem en zijn pleegvader. Hij had met Roodbaard afgesproken op Tortuga, maar Roodbaard lijkt spoorloos te zijn verdwenen met zijn bemanning en zijn nieuwe “Zwarte valk”. Erik trekt op onderzoek uit in de Caribische Zee, en krijgt daarbij de hulp van de knappe Concha. Ze komen op het spoor van Roodbaard die zich heeft laten verleiden om op jacht te gaan naar een mythische schat!

Eindelijk is het vierluik rond Caroline de Muratore compleet, soms kreeg je wel de indruk dat het verhaal compacter verteld kon worden, en het verhaal is toch op zijn best als Roodbaard en Erik op hun boot strategische plannetjes kunnen uitbroeden om hun vijanden te verslaan. De zwarte valk was een te machtig wapen geworden, en Charlier lijkt dit ook beseft te hebben door hem vakkundig uit het verhaal te schrijven.
Het begin van “het eiland van de verdwenen schepen” is een verhaal dat direct veel vragen oproept en je dus direct bij de keel grijpt, we zijn vertrokken voor een schattenjacht waar we nog veel plezier aan zullen beleven, al speelt dit verhaal zich wel minder af op zee. De tekeningen van Jijé en zijn zoon kunnen minder beklijven dan die van Hubinon , of Pellerin uit de vorige integrale, maar als je het verhaal erachter weet, mogen we blij zijn dat dit vierluik toch nog compleet is geraakt! Door het overlijden van Jijé is het ook bij die twee albums gebleven, vanaf het volgende deel werden de potloden door Christian Gaty.