Blake en Mortimer 24 Het testament van William S.

Met dit nieuwe album hebben we een nieuwe grens bereikt. Nu zijn er evenveel albums getekend door andere auteurs als dat er albums van de hand van Jacobs zijn verschenen. Het leeuwendeel van die albums is op het conto van Yves Sente en André Juillard te schrijven.

Het moest er een keer van komen dat deze oer-Britse reeks ook eens over William Shakespeare zou gaan. Sente kiest er resoluut voor om een klassiek detective te schrijven, dus dit keer geen futuristische vliegtuigen en tijdsprongen, maar een recht toe recht aan verhaal.

Het is een Blake en Mortimer geworden in “Da Vinci-code” stijl, een mysterie waarbij raadsels opgelost moeten worden, terwijl de helden langs alle kanten worden tegengewerkt. Mortimer past perfect in het plaatje als Langdon, en ook het vrouwelijk schoon werd niet vergeten, want hij werkt samen met Elisabeth, de dochter van Sarah Summertown, zijn jeugdliefde.
Alles begint in Venetië waar er door botsing van een boot op een oud paleis een oud mechanisme weer in werking wordt gesteld. Daardoor wordt het testament gevonden van Guglielmo Da Spiri, een vriend van Shakespeare. Hij verkondigt daarin de waarheid over William Shakespeare bekent te maken. Da Spiris nazaat, Stefano neemt contact op met Sarah Summertown via de William Shakespeares Defenders Society om dit uit te zoeken. Die vereniging is opgericht door de Stratfordians, die geloven dat Shakespeare zelf alles heeft geschreven. Zij staan regelrecht tegenover de Oxfordians, die niet kunnen geloven dat iemand van lage komaf in staat was om dit oeuvre alleen bijeen te hebben geschreven. De zoektocht brengt Mortimer en Elisabeth naar Italië. Er is echter niet veel tijd meer om de waarheid boven te spitten, want om de strijd tussen die twee partijen vreedzamer te laten verlopen was er een grote som geld uitgeloofd voor wie zijn stelling kon bewijzen. Helaas verloopt de termijn van deze acte binnenkort. De oxfordians doen beroep op Olrik om Mortimer tegen te houden!
Ondertussen moet Blake in Londen het opnemen tegen een dandy jeugdbende; de Teddys.

Dit soort verhalen kunnen me veel meer bekoren dan de vorige albums van Sente en Juillard. En de relatie van Mortimer en Summertown heeft misschien wel tot meer geleid als we Elisabeth zo vergelijken met de professor! Misschien wel voer voor een volgend album?