Tovenarij 1 Het ballet van de oude wijven
2 En er was feest!

De laatste tijd heb ik nogal wat fantasieverhalen gelezen in stripformaat: de Chninkel, Artemis, Bone en nog enkele andere. Allen van zeer hoge kwaliteit. Maar eentje heeft me toch bekoord om zijn simpelheid en originaliteit: 'Tovenarij' van de hand van debutante Teresa Valero en Juanjo Guarnido die we kennen van het ook zeer goede Blacksad.

Even het verhaal schetsen: Sortilega, Brygia en Febris zijn 3 al iets oudere heksen die samenwonen onder een dak. In het begin van het verhaal verbrandt Febris haar hand en gilt zo hard dat ze het horen tot in het elfenland, dat eigenlijk maar een bos verder is. Door deze ontsnapt een baby fee uit haar kool en neemt een uitstapje naar de andere kant van het bos. Titania en Oberon delen in Feeënland de lakens uit, maar je ziet al direct dat het eigenlijk Titania is die de broek draagt in het verhaal. Verder doen er ook nog dwergen, ogers en andere creaturen uit de fantasie oudheid mee. Dat is nog niet alles, want ook de mens speelt hier uiteraard een potje in de vorm van een zeer gehaaide zakenman, die met het nichtje van de drie heksen is getrouwd, en zo probeert de fantasiewereld te verslaven aan TV en andere high tech gadgets die nog niet de intrede hebben gedaan in deze verborgen uithoek.

Waarom trekt het verhaal me zo aan? Wel: de simpelheid van het scenario en de uitstekende grappen. In het 2de deel heb ik letterlijk gebulderd van het lachen, het was echt lang geleden dat een strip me zo veel plezier had doen beleven. Maar er is meer, de feeën moeten al rijmend het verhaal door op zoek naar het missend feetje en dat brengt ze in situaties die gewoonweg hilarisch zijn. De heksen proberen het leven van TV en andere dingen te begrijpen en te integreren en de mens probeert gewoon heel hard zijn best te doen in wat ze het best zijn.

Dan hebben we het nog niet gehad over het uitstekende werk van Juanjo! Zijn tekening zijn vlot, jeugdig getekend met een oog voor simplistische uitleg van de prent.
Deze strip is dan ook vooral voor de meer jeugdige lezer bedoeld, maar heeft veel voor de iets oudere lezers die zich aan Tovenarij wagen.

Tovenarij mag gewoon niet in je reeks missen als je van fantasie en grappen houdt... en gewoon een aanrader voor een uurtje leesplezier voor als je niet van het genre houdt!