Cassio 1 De eerste moordenaar

Na Empire USA, Het Laatste Jungleboek en De Onsterfelijken, is Cassio het vierde project waaraan Desberg en Reculé, twee oude rotten van het stripverhaal, samenwerken.

Bij de start van het verhaal bevinden we ons in het woelige Rome, 145 n.C. Keizer Antoninus Pius (86-161 n.C.), opvolger van Hadrianus, is ondertussen zeven jaar keizer van het rijk.
In de villa van Cassio heerst onrust. Rabauwen maken de weg vrij voor vier moordenaars, gehuld in een lange toga en onherkenbaar, maar niet voor Cassio. Ook al kan hij hun gezichten niet zien, zijn woorden liegen er niet om. 'Denken jullie dat ik niet weet wie elk van jullie is?', schreeuwt hij hen toe. De messteken dringen zijn lichaam binnen.

Het heden, Turkije, ten zuiden van Efeze. Tijdens opgravingen ontdekt de groep van archeologe Ornella Grazi de woonst van Cassio. Ornella is al jaren geobsedeerd door deze Romein die naar verluidt geneeskundige krachten zou bezeten hebben. In de woning ontdekt ze vijf potjes met medicijnen en rollen papyrus die het levensverhaal van Cassio vertellen. Onder meer dankzij de genezing van Keizer Antonius was hij op korte tijd uitgegroeid tot één van de rijkste en machtigste burgers van Rome. De moord op hem werd nooit opgehelderd en uit geschriften bleek dat Cassio deze aanslag zou overleefd hebben en zelf wraak zou hebben genomen ...

Is Cassio gewoon de zoveelste reeks die zich afspeelt in het Oude Rome? Raakt deze periode niet stilletjesaan uitgeput? Desberg en Reculé bewijzen dat niets minder waar is. Het verhaal sleurt je mee van het ene complot in het andere, en dat met zo'n snelheid dat je goed bij de zaak moet blijven om alles te volgen, zonder dat het evenwel een probleem wordt om het verhaal te appreciëren. Je leest de strip in één ruk uit omdat je gewoonweg in het verhaal meegezogen wordt, en de cliffhanger op het einde van deel 1 doet je meteen zin krijgen in het vervolg.

Dankzij de tekeningen van Reculé en de zeer geslaagde inkleuring van Angles, wordt je helemaal opgeslorpt door Rome. De studie van de streek die de tekenaar nog voor zijn eerste potloodstrepen heeft gemaakt, moet gigantisch geweest zijn, zowel wat Rome als Efeze betreft. Hoe hij van een ruïne met toeristen (p15) terug een bruisende Romeinse stad kan maken, is verbazingwekkend. Minpunt, als ik er dan toch één moet aanhalen, is het soms nogal statisch afbeelden van de personages.

Score: 8,5/10, wat volgens de normen van Stripinfo ligt tussen het 'zeer goed' en 'uitstekend', misschien het gevolg van mijn voorliefde voor het Romeinse Rijk in de strip. ;)