De nieuwe avonturen van K3 2 Leve J3!

K3... wie kent ze niet, de 3-eenheid van jonge vrouwen die het jeugdige publiek al vroeg aan zich wist te binden. De gekte rond deze zangeressen kende volgens mij een hoogtepunt toen Kathleen uit de groep stapte en men via een gekende tv-format op zoek ging naar een vervangster. Grote delen van België én Nederland waren gekluisterd aan de tv om te kijken wie de derde K ging worden. Weinigen waren verwonderd dat een Nederlandse de show won, want Studio 100 kent de kneepjes van de promotie en merchandising als geen ander. Dankzij deze stevige voet in Nederland werd de markt een heel stuk groter en een nieuwe stripuitgave over deze 3 meiden kon dan ook niet uitblijven. Het eerste album in 'De nieuwe avonturen van K3' werd 'Het superheldendrankje', nu dus gevolgd door 'Leve J3!'.

Jessica en Jolien, 2 zingende (ze denken toch zelf dat ze kunnen zingen) vriendinnen willen hopeloos graag beroemd worden met hun liedjes. Om succesvol te worden heeft Jessica het lumineuze idee om Josje (je weet wel, het door Nederland en Vlaanderen verkozen nieuwe groepslid) te overhalen om samen met hen J3 te vormen. Het geld van Joliens rijke papa moet daarbij een helpende hand vormen.

Net zoals bij hun muziek richt men zich ook bij deze reeks (hoe kan het ook anders) tot het jonge volkje, meer in het bijzonder tot de vrouwelijk helft ervan. In het belang van de strip werd niet te heel veel rekening gehouden met de reële situatie van de zanggroep. Zo wonen de 3 jonge deernes bv. samen in een huisje en lijkt Josje nog maar net toegetreden tot de groep.
Geen overweldigende actie in dit verhaal, wel een heleboel typische meisjeszaken: 'beste vriendinnen', jaloezie, veel geknuffel, spinnenangst,... Ook de humor is heel begrijpelijk (lees: flauw voor volwassenen) en daarom uiterst geschikt om de jonge lezertjes te boeien en te doen lachen.

De tekenstijl doet direct denken aan de strips van Mega-Mindy, maar dat is ook niet te verwonderen: de tekenaar van dienst is dezelfde! Charel Cambré pent eenvoudige tekeningen neer die voor een hele leeftijdsschare aangenaam om te bekijken zijn. De felle kleurtjes springen in het oog en achtergronden zijn tot een minimum beperkt. Ideaal voor het doelpubliek. Dankzij het gebruik van lichte schaduwen ogen de tekeningen toch min of meer levendig.

Leve J3 is geen strip waar een volwassene op zit te wachten (tenzij misschien een zeldzame die-hard fan), maar zal prille lezertjes zeker aanzetten tot het nuttigen van lectuur. Wegens het richten op de vaak vergeten doelgroep: alweer een schot in de roos van Studio 100!