Atalante 4 De vlucht van de Boreaden

Atalante 4 is een door Silvester opgepikte reeks. Het staat buiten kijf dat in de portfolio van de reeds enige tijd geleden ter ziele gegane uitgeverij Talent enkele schitterende reeksen zaten. Atalante behoort daar niet toe, maar vindt eerder een plaats in de middenmoot. Tussen het verschijnen van deel 3 en 4 zaten 6 jaar, en dat is niet (enkel) te wijten aan het verlopen van uitgaverechten, blijkbaar had de auteur er gewoon even geen zin (tijd?) meer in.

Inhoud: Atalante is een vondelinge die onder bescherming staat van de godinnen Aphrodite, Artemis en Hecatos (dat volgens mij verkeerdelijk werd vertaald door Talent en eigenlijk Hestia moet zijn; hopen maar dat Silvester het beter deed). Door de jaloerse godin Hera zal ze echter nooit in staat zijn een man lief te hebben. Via allerlei avonturen komt ze terecht op het schip van de Argonauten waar ze als enige vrouw tussen 50 mannen aan een groots avontuur begint.
In dit album zijn de avonturiers gestrand bij de stad Salmydessos waar ze proviand willen inslaan. Een horde harpijen hongert de stad uit, waardoor de groep helden verplicht wordt die plaag uit te schakelen. Zetes en Calaïs, de 2 gevleugelde metgezellen, worden echter gevangen genomen en dan begint het echte verhaal: de zoektocht naar vervoer om tot bij de verblijfplaats van de vliegende gesels te geraken.

Crisse, gekend van onder meer Kookaburra, Het Kristallen Zwaard, Marlysa, De Phaeton... nam het tekenwerk en scenario op zich. Dit is zeker niet zijn sterkste verhaal. Reeds op de eerste bladzijde gaat het mis. Het is absoluut niet duidelijk dat er een overgang plaatsvindt van heden naar enkele dagen eerder. Dergelijke kunstgreep is ideaal om een spanningsveld op te bouwen, maar hier gebeurt dit echt niet en zodoende maakt dit het album nodeloos gecompliceerd. Ook goed om weten: “De vlucht van de Boreaden” vormt geen afgerond geheel en krijgt op z'n minst één vervolgdeel.
Ook van het tekenwerk loop ik niet over van enthousiasme. Aan zowel de perspectieven als gelaatsuitdrukkingen schort vaak iets. Dat Crisse er wel iets van kent, bewijzen de nu en dan prachtige beelden die je hier en daar aantreft.

Besluit: of de heruitgave van deze reeks een groot succes zal zijn, durf ik betwijfelen. Niet omdat ze extreem slecht is, maar of mensen bereid gaan zijn om bijna €17 te betalen voor een (overigens erg nette) HC-uitvoering durf ik betwijfelen. Doe mij voor dat geld maar een andere serie.

Voor een recensie van het eerste deel verwijs ik u graag door naar HIER.