Lot Renard (!spoilers!)

Ik heb net "La crypte" ("De crypte") gelezen en vraag me af wat er met commissaris Renard gebeurd is. Op het einde wordt gezegd dat zijn lichaam gerepatrieerd zal worden, wat betekent dat hij dood is. Ik heb het album echter enkele keren doorbladerd en vind hier niets van terug!

Nu heb ik ooit ergens gelezen dat Renard gefusillieerd wordt in een album en tevens weet ik - ik ben dol op weetjes - dat dit album oorspronkelijk voorzien was om een tweeluik te zijn. Heb ik het goed voor als ik denk dat in het originele scenario Renard inderdaad in een scène geëxecuteerd wordt, maar dat in de uiteindelijke uitgave dit hele deel er uit gelaten is waardoor er een kanjer van een gat in de verhaallijn zit (...naast nog andere, zoals de ontsnapping van Guy en Julia uit de catacomben)? Of beeld ik me dit in en heb ik een bladzijde overgeslagen?
Geplaatst op 03/04/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 03/04/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Vanonder op plaat 37 worden 6 personen vanuit een vliegtuig in het water gegooid, type Pinochet zou ik zeggen. De scène ervoor eindigt met een telefoontje van Fischer aan de kolonel, op het oment dat "drastische maatregelen" zich opdringen. Ik vermoed dat het de groep Renard is die naar Neptunus wordt gestuurd...
En op plaat 23 vraagt REnard aan Lefranc of hij bekomen is. Antwoord: "met jouw hulp en de electronische vulling in mn kies". Zou daar de deus ex machina te zoeken zijn van de ontsnapping uit de crypte, bedolven onder de stenen?
Geplaatst op 04/04/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 04/04/2014
Crew
Avatar Fumetti
3673
Maar Lefranc, en ook Alex hebben wel meer van dat soort vergezochte plotwendingen hé ;)
Die starre stijl van Martin, bewegingsloze figuren, bijna Egyptisch, nooit echt mijn ding geweest
Geplaatst op 04/04/2014 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 04/04/2014
Origineel geplaatst door Fumetti
Vanonder op plaat 37 worden 6 personen vanuit een vliegtuig in het water gegooid, type Pinochet zou ik zeggen. De scène ervoor eindigt met een telefoontje van Fischer aan de kolonel, op het oment dat "drastische maatregelen" zich opdringen. Ik vermoed dat het de groep Renard is die naar Neptunus wordt gestuurd...
En op plaat 23 vraagt REnard aan Lefranc of hij bekomen is. Antwoord: "met jouw hulp en de electronische vulling in mn kies". Zou daar de deus ex machina te zoeken zijn van de ontsnapping uit de crypte, bedolven onder de stenen?


De mannen die uit het vliegtuig geworpen worden zijn allemaal voormalige medestanders van het regime (de president, de vakbond,...) en Renard past niet echt in het rijtje. Zoals gezegd hou ik me voor dat Renard gefusilleerd is :)

Die elektronische vulling in een holle kies is inderdaad hoe Renard Lefranc teruggevonden heeft. Dit is in de originele uitgave nog iets duidelijker verwoord dan in bovenstaande dialoog ("Comme vous voyez, inspecteur, mais grâce à la rapidité de votre intervention et aussi au plombage éléctronique de ma dent creuse: trouvaille vraiment efficace"). Het is minder een deus ex machine als men voor ogen houdt dat er eigenlijk veel meer scenario was. Door dit te knippen komt het nu inderdaad wel bizar over.

"Ainsi naît le récit qui aura pour simple titre Le Crypte qui, à l'origine, devait être un diptyque. L'auteur a dû raccourcir certaines histoires comme, par exemple, l'on aperçoit Guy Lefranc et Julia sauvés de l'éboulement de la crypte sans trop comprendre comment : Gilles Chaillet a fâcheusement fait sauter une partie de l'explication reportée dans les prochaines dialogues."

Origineel geplaatst door Fumetti
Maar Lefranc, en ook Alex hebben wel meer van dat soort vergezochte plotwendingen hé ;)
Die starre stijl van Martin, bewegingsloze figuren, bijna Egyptisch, nooit echt mijn ding geweest


Mwah, da's een kwestie van smaak inderdaad. Ik lees graag zowel Lefranc als Alix (Jhen heb ik nooit geprobeerd) omdat ik een zwak heb voor dialooggedreven verhalen. Idem voor bijvoorbeeld Blake et Mortimer. Geloofwaardig zijn strips zelden - zolang de 'suspension of belief' werkt ben ik tevreden.
Geplaatst op 04/04/2014 Citeren
Avatar
jjanssens
Geplaatst op 04/04/2014