Ik, Draak 2 - Het ijzeren boek

Crew
Avatar Iyo74
6892
De stad Rosentall wordt belegerd door de enorme strijdmacht van Made Trofen. Deze bevreemdende dame wil koste wat het kost een vreemd reliek, het ijzeren boek, bemachtigen. De stad, die nu bestuurd wordt door de pas tot koningin van Ferona gekroonde Silvia Cristina, lijkt ten dode opgeschreven. Enkel de aanwezigheid van een draak zorgt nog voor enige ongemakkelijke gedachten van de belegeraars, maar ook van de stedelingen. Wie het uiteindelijk zal halen en wat de eigenlijke inzet van dit alles is dient u maar zelf te lezen in dit en het volgende deel...

Juan Giménez zet hier een sterk verhaal neer. Het idee van draken is niet nieuw, maar de manier waarop het hier verteld wordt is origineel. Een vrouw die transformeert tot een vliegend monster hebben we immers nog niet veel gezien. Er zijn ook tal van vragen waarvan je graag het antwoord zou kennen. Wie de drakenvrouw precies is bijvoorbeeld. Maar ook waar het ijzeren boek vandaan komt. Ook de rest van het verhaal kan me bekoren. De belangrijkste personages worden goed uitgewerkt en (achtergrond)informatie wordt met mondjesmaat vrijgegeven. Dit alles zorgt ervoor dat je geïntrigeerd blijft over de diverse verhaallijnen en toch vlot kan doorlezen. Een sterk opgebouwd geheel, zoals er meer zouden mogen zijn.
http://s1.gigaimg.com/avaxhome/f1/b1/001bb1f1_medium.jpeg
De schilderingen die het verhaal vertellen passen bij het middeleeuws tafereel en versterken het gevoel van chaos die moet geheerst hebben bij massale belegeringen en de ontberingen in de strijd. Wat me op sommige plaatsen soms wel stoorde was de vlekkerige inkleuring van enkele gezichten. Die komt hier en daar onnatuurlijk over.

Besluit: een originele benadering van een gekend thema dat er zeker mag zijn!
Geplaatst op 03/04/2014 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 03/04/2014
Crew
Avatar Surya
13237
Ik ben altijd wat teleurgesteld in de verhalen die Gimenez zelf schrijft. Teveel toevalligheden en niet altijd duidelijk genoeg. Maar jij vindt deze op dat vlak dus beter?
Geplaatst op 05/04/2014 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 05/04/2014
Crew
Avatar Iyo74
6892
Het is wat te lang geleden om te kunnen vergelijken, maar deze vond ik inderdaad verre van slecht. De hamvraag is natuurlijk wat hij met alle elementen gaat doen in het volgende deel. Een schijnbaar goed verhaal kan erg gemakkelijk om zeep geholpen worden, nietwaar?!
Geplaatst op 05/04/2014 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 05/04/2014
Leuk verhaal, en natuurlijk prachtig getekend of beter gezegd geschilderd, maar waarom is het derde deel niet uitgebracht in het Nederlands taalgebied? Zou dit nog gebeuren?
Geplaatst op 12/09/2019 Citeren
Avatar
Bovanovitch
Geplaatst op 12/09/2019
Crew
Avatar sennim
409
Origineel geplaatst door Bovanovitch
...waarom is het derde deel niet uitgebracht in het Nederlands taalgebied? Zou dit nog gebeuren?


De reden was destijds de enorme chaos omtrent de uitgaverechten van zowel de Nederlands-, als de Franstalige uitgaven...Als mijn geheugen me niet in de steek heeft gelaten, was Jimenez nou niet bepaald tevreden over de gang van zaken en dat de toestand rondom uitgever Medusa (Nederlands) nog veel chaotischer werd n.a.v. een overlijden binnen de uitgeverij waarna het simpelweg ophield met bestaan...Lombard heeft na één Franse uitgave ook de doek in de ring geworpen. Glénat heeft een paar jaar later toch nog een Franse integrale uitgegeven,.. Maar gezien het feit dat Glénat op het gebied van integralen nou niet de alleractiefste is in het Nederlands, denk ik dat we van die kant ook al niet al teveel hoeven te verwachten...Het enige sprankje hoop dat we kunnen koesteren is naar mijn mening de mogelijkheid dat Dark Dragon Books alsnog de drie titels oppikt; doen ze wel eens vaker voor dit soort genre uitgaven die anderszins in het verdomhoekje zitten....
Geplaatst op 13/09/2019 Citeren
Avatar
sennim
Geplaatst op 13/09/2019