Bloodline 1-4

Crew
Avatar Surya
13260
Twee ouderloze tieners wonen bij hun voogt genaamd Key. Hun moeder leeft nog maar bezoekt hen maar eens per jaar. Op de avond voor haar bezoek, besluiten de jongeren toch maar naar een feestje te gaan, ook al mochten ze niet. Ze haasten zich om tijdig thuis te zijn, maar komen alsnog te laat... en dat is hun redding.

Bloodline is gemaakt door Ange en Varanda. Inmiddels zijn dat klinkende namen in het wereldje, maar toen ze deze strip begonnen waren het nog nobele onbekenden. Vooral aan het tekenwerk kan je dit merken. Varanda kiest een duidelijke, zeer eigen stijl waarin zwartpartijen en schaduw een belangrijke rol geven. Dat werkt goed voor dit verhaal, maar vooral in 't eerste deel zie je dat hij nog wat evaring mist.
Over de loop van de eerste 3 albums zie je zijn techniek verbeteren en verfijnen en deel drie is dan ook behoorlijk geslaagd op het vlak van tekenwerk.
Zelf heb ik dat wel graag, albums of reeksen waarin je de tekenaar ziet evolueren, dat geeft je meer respect voor het vak. Ervaren tekenaars laten het vaak makkelijk lijken, maar er gaat behoorlijk veel oefenwerk aan vooraf, en dat zie je in deze albums zonder dat het teveel stoort.

Het verhaal begint en gaat meteen zeer duidelijk een bepaalde richting uit. Op zich niet bijzonder, maar wel vakwerk. Deel twee bouwt mooi voort op het inleidende eerste deel. Deel drie gaat nog een stapje verder en komt met enkele zeer geslaagde en eerder verrassende plotwendingen. Met tekenwerk en een verhaal die samen verbeteren, zat de reeks duidelijk in de lift.

Na het derde album beslisten de auteurs om tussendoor even wat andere dingen te maken, namelijk De orde van de drakenridders en Verloren paradijs. Het was dus enkele jaren wachten op de afsluiter. Omdat Varanda het inmiddels te druk had met de andere projecten, werd hij bijgestaan door nieuwkomer Valton. Op zich niets op tegen, maar er is een duidelijke stijlbreuk met de vorige albums.

In het begin van het vierde deel is het tekenwerk minder gestyleerd dan in de voorgaande albums. Het is gedetailleerder en vooral realistischer, minder manga geïnspireerd. Ook is het gebruik van zwarte vlakken veel minder nadrukkelijk, wat ik toch wel een gemis vond. Over het album heen zie je echter minder en minder de hand van Varanda en meer en meer een andere slordiger stijl, ik vermoed van Valton. Soms lijkt het wel of het geduld om de plaatjes goed uit te werken ontbrak. Zeer jammer.

Wat echter erger is, is het verhaal. In het begin bouwt het nog even verder op het derde deel, maar plots komt er een ommezwaai. Tal van plotlijnen stoppen plots en worden nooit afgewerkt. Ik zou zelfs zeggen dat geen enkel plot afgewerkt wordt. Ineens wordt er iets in het verhaal gedropt zonder degelijke opbouw en het past helemaal niet in de sfeer van de vorige albums. En het geeft geen antwoorden. Het is zelfs niet duidelijk wat er gebeurd of wat het betekend. Het is gewoon een grote brok bombast die niets met het voorgaande te maken heeft. En dan is het album uit.

Ik stond paf na het herlezen van het laatste deel. Ik was helemaal vergeten hoe dit verhaal eindigde en het slaat nergens op. Het tekenwerk is lui en het verhaal... ze hebben er zich blijkbaar zeer snel van af willen maken. In de laatste paginas doen ze zelfs geen moeite meer om nog dialogen te schrijven. Er gebeurt een hoop dingen die nergens op slaan en gedaan. Ongelofelijk. Ik snap niet dat de uitgever de auteurs niet terug naar de schrijf en tekentafel heeft gestuurd, want de tweede helft van het vierde album is ronduit slecht.

Ik moet zeggen dat ik de sfeer en de tekeningen van de eerste drie delen zeer op prijs stelde maar de afsluiter verpest het boeltje grondig. Bijzonder jammer.

Geplaatst op 26/06/2015 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 26/06/2015
Ik heb recent de strip 2e hands aangeschaft, omdat de stijl me wel aansprak.
Helemaal eens met de recensent: een schande hoe delen 1-2-3 eindigen in een moeras. Ik heb deel 4 drie keer gelezen maar kon er geen touw aan vastknopen. Het einde is zo beroerd, dat ik de serie weer van de hand ga doen.

Ik zou het een goede geste van de tekenaar vinden als dit deel wordt vervangen door een goede afsluiting, waarbij de verhaallijnen op een ingezette spannende manier samenkomen.
Waarom ook niet?
Ik had iets verwacht rondom de moeder, wie is de vader, wat is de relatie tussen de twee studenten?

Zeer onbevredigend.

Harry
Geplaatst op 16/10/2020 Citeren
Avatar
Sugarcube
Geplaatst op 16/10/2020
Crew
Avatar $tripofiel
3312
En terecht, vond dit ook zo'n 'raar' laatste deel.
Geplaatst op 16/10/2020 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 16/10/2020
het trieste van dit alles is dat 1,2 en 3 meesterlijk zijn. De afsluiter van 4 is een belachelijk iets. Je volgt een superspannende reeks gedurende 3 delen en je blijft letterlijk op je honger zitten.
Spijtig genoeg ken ik nog zo'n reeksen, die "ik kan er maar vanaf zijn" eindes kennen of gewoon niet eindigen en plots stoppen. Ik begrijp ook niet hoe een uitgever dit kan toestaan, maar voor de scnenarist en tekenaar is dit ook een ramp. Je maakt namelijk een meesterwerk en dan verpest je het zelf.

gewoon triest
Geplaatst op 22/08/2023 Citeren
Avatar
edegraef
Geplaatst op 22/08/2023
ik heb de zaak ook nog herlezen en het enige dat ik er kan aan vastknopen is het volgende. Als een rode draad doorheen de reeks loopt het feit dat de moorden gebeuren door professionals die waatschijnlijk deel uitmaken van een overheidsdienst. Ze weten alles en zijn zelfs de FBI altijd een stapje voor.
Mijn conclusie over het geheel is dat hier sprake moet zijn van een kweekprogramma voor met alien DNA een soort supermensen te maken. Het programma loopt af en dan moeten de gezinnen waarin deze supermensen opgroeien plots allemaal verdwijnen. er zijn stadia en het laatste stadium is de transformatie "draak" op her einde.

Dit kan de boel verklaren, maar ik denk dat de scenarist beter deze verklaring zou omgezet hebben in een album.
Geplaatst op 22/08/2023 Citeren
Avatar
edegraef
Geplaatst op 22/08/2023