Jan Kordaat Integraal 1

Crew
Avatar Fumetti
3673
Een zoveelste integrale... De markt boomt. Wij, stripliefhebbers, kijken reikhalzend uit naar gebundelde verhalen en dat om meerdere redenen. Soms zijn de afzonderlijke albums immers niet meer te vinden, we kicken ook op de vaak fraaie hardcover uitvoering die onze bibliotheek een esthetische meerwaarde verleent. Een lijvig dossier met achtergrondinformatie voor ouder werk, of een portfolio met onuitgegeven tekeningen voor iets meer recentere strips kunnen ook aanleiding zijn om een integrale te kopen waarvan je de afzonderlijke delen toch al hebt.

Voor me ligt de perfecte illustratie van dit alles: deel 1 van de Integrale van Jan Kordaat. Hierin de vroege verhalen, vooraf gegaan door een dossier, in een prachteditie.

Om eerlijk te zijn had ik de hoop al op gegeven deze verhalen ooit te kunnen aanschouwen, laat staan lezen. De allereerste verhalen van Jan Kordaat door grootmeester Jijé zijn in de jaren 40 in 2 albums uitgegeven door Dupuis. Sindsdien zijn ze echter nooit meer als herdruk in het Nederlands verschenen. Mits een hoge dosis geluk en een uitpuilende portefeuille zou je misschien nog een exemplaar op de kop kunnen tikken in een antiquariaat.

De verhalen werden gepubliceerd in Spirou en later ook Robbedoes tijdens en vlak na WO2. Het zijn typische voorbeelden van vroege avonturenstrips. Misschien is dat wel slecht verwoord, want eigenlijk stonden deze verhalen school voor wat we later als typische avonturenstrips zijn gaan beschouwen. Want vergis je niet: Jijé was een absolute pionier van het Europese stripgebeuren!

Voor wie dat soort verhalen uit die tijd nu pas zou ontdekken toch een kleine waarschuwing. De verhaallijn is telkens vrij eenvoudig: de held van dienst is een soort menselijke superman, die als side kicks fysisch zwakkere personen heeft die dat compenseren door moed. Een kleine jongen, Jefke, en een elegante jongedame die zich ontpopt als piloot. De slechten zijn slecht, maar hier en daar is er ééntje die toch nog wat goedheid heeft, dit vooral om op tijd en stond een wending te geven aan het verhaal. Nevenfiguren zijn ook archetypes. Zo is een arrogante politie-inspecteur in alles, houding, manier van praten, denken, arrogant. Allemaal heel duidelijk en weinig complex als personage.

Jan Kordaat is een speurder in dienst van een verzekeringsmaatschappij. Stof genoeg dus om avonturen te beleven. Ze zijn zeer goed opgebouwd en hebben een rotvaart. Bijna op elke plaat word je verrast door een plotwending en bijna elke plaat eindigt op een cliffhanger. Dat is dan weer de verdienste van scenarist Jean Doisy. Zijn naam was me onbekend, moet ik toegeven. Hij schreef veel teksten in de oorlogsedities van Robbedoes, en ook nog erna, oa de rubriek “Snuffeltje vertelt”. Die was me dan wel weer bekend, want mijn vader vertelde zeer vaak dat hij zijn schoolse spreekbeurten ontleende aan Snuffeltje.

Tekentechnisch is dit werk van driekwart eeuw geleden natuurlijk niet meer te vergelijken met wat men ons nu voorschotelt. Maar toendertijd moet dit ingeslagen hebben als een, ondanks de tijd, bom. Hele filmische opbouw met camerastandpunten die van tekening tot tekening variëren, perspectieven die kloppen, vergezichten die de toenmalige jeugd doen dromen van de woestijn, of arctische gebieden, en zelfs de bossen rond de Lesse. Daar kwam men toen immers niet.

https://www.lambiek.net/artists/image/j/jije/jije_kordaatspeurder2.jpg

Kordaat moest in oorlogstijd een baken van hoop op betere tijden en verzet tegen de Nazi’s worden. Merkwaardig genoeg werd hij neergezet als wat later het prototype van de Nazi-slechterik zou worden, ons opgedrongen door castingfirma’s in Hollywood: een blonde, zeer atletische reus. Arischer kan nauwelijks.

http://nsm08.casimages.com/img/2014/08/11//14081112102714315612445101.jpg

Een bijzonder lijvig en goed gedocumenteerd dossier vertelt de ontstaansgeschiedenis en de moeilijkheden die in WO2 gekoppeld waren aan het publiceren van strips via een tijdschrift. Ook de wat moeilijke samenwerking tussen Doisy en Jijé wordt uit de doeken gedaan. Goed geschreven met veel kennis van zaken, rijk geïllustreerd en vol interessante wetenswaardigheden. Kijk, dit is nu eens een topdossier!

Tot slot een woordje over de uitgave. Scratch bezorgt ons een prachtig boek met fraaie cover. De tekeningen zijn deze zoals ze destijds in het tijdschrift Robbedoes gepubliceerd werden. Dat heeft een aantal merkwaardigheden tot gevolg.

Eerst en vooral zijn de teksten in wat men noemde “de oude spelling”. Dat is een keuze, en men kan daar voor zijn, of er bezwaren tegen opperen. Mij stoort het niet, maar daardoor zal het boek misschien minder geschikt zijn voor jonge lezers die nog minder regelvast zijn op vlak van orthografie.

Vermits de verhalen werden voorgepubliceerd in een tijdschrift, met wekelijkse afleveringen van (amper) 1 plaat werd er in de linker bovenhoek altijd de naam van de reeks geplaatst. Soms in de tekening zelf, soms in een apart plaatje. Als het verhaal dan in een album werd gegoten werd dat plaatje steevast vervangen door een tekening, die je zonder probleem kan weglaten zonder iets van het verhaal te missen. Je moet daar maar eens op letten als je een album (al dan niet herdruk) ter hand neemt van De Blauwe Sperwer, of een vroege Buck Danny. Denk je dan het verhaal in zonder elk plaatje links boven en je krijgt nauwelijks een verschil. Dat is hier dus niet gebeurd. Op vele pagina’s staat vermeld dat het om een verhaal van Jan Kordaat gaat.

Wat ben ik blij met deze uitgave! Stripliefhebbers die braaf zijn geweest kunnen dit maar best op hun brief voor de Sint zetten en een grote laars aan de haard plaatsen ipv een schoen. Want dit hoor je gewoon in huis te halen.
Geplaatst op 07/11/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 07/11/2015
Crew
Avatar woelfie
4069
Origineel geplaatst door Fumetti
Een bijzonder lijvig en goed gedocumenteerd dossier vertelt de ontstaansgeschiedenis en de moeilijkheden die in WO2 gekoppeld waren aan het publiceren van strips via een tijdschrift. Ook de wat moeilijke samenwerking tussen Doisy en Jijé wordt uit de doeken gedaan. Goed geschreven met veel kennis van zaken, rijk geïllustreerd en vol interessante wetenswaardigheden. Kijk, dit is nu eens een topdossier!

Als ik me niet vergis bevat dit album een dossier van maar liefst 80 pagina's, klopt dat?
(ik kan me vergissen met een ander album)
Het minimum dat je kan zeggen is dat het goed gedocumenteerd is. En voor de nostalgicus in mij zijn de verhalen nog altijd het lezen waard.
Geplaatst op 07/11/2015 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 07/11/2015
Ik zou de verhalen alleen maar willen aankopen omwille van het dossier. De boeken zelf heb ik origineel. Het is een probleem dat zich stelt bij bijna alle verschenen integralen. ik heb de strips maar niet het dossier. Maar kan ik nu omwille van het dossier de integralen kopen?
Geplaatst op 07/11/2015 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 07/11/2015
Crew
Avatar woelfie
4069
De integrale kopen en de losse strips verkopen?

Geplaatst op 07/11/2015 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 07/11/2015
Crew
Avatar cuppenh
1520
De integrale kopen om kompleet te zijn met het dossier en lekker de verhalen herlezen zonder het risico te lopen om de originelen te beschadigen. Dat smoesje werkte heel goed voor mij.
Geplaatst op 07/11/2015 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 07/11/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
Ik vond het dossier echt wel de moeite om te lezen. Om enkel daarvoor de integrale te kopen is een andere zaak. Dat kan ik niet voor je beslissen. Alleszins, samen met Ton en Tineke misschien wel het beste dossier.

Maar zoals cuppenh al aan gaf: je originelen zullen onbeschadigd blijven en zo kan je toch van de verhalen genieten.

De originelen verkopen en gaan rentenieren was de andere geopperde optie, maar dat lijkt me niets voor jou, bt :-)

De uitgave van de integrale is ook wel heel fraai. Toch ook niet te veronachtzamen.
Geplaatst op 07/11/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 07/11/2015
De twijfel slaat toe!!!!!!!!!!!!!!!!!
Geplaatst op 07/11/2015 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 07/11/2015
Crew
Avatar Fumetti
3673
als de twijfel is in de man...
Geplaatst op 08/11/2015 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 08/11/2015
Deel 2 met 288 pagina's in november 2016. Verhalen: De Treinramp, Jan Kordaat en de Gestolen Rubens, De Loterij, De Duivelrots, Tegen Cor Aasgier.
Deze verhalen zijn nooit in album verschenen.
Geplaatst op 11/08/2016 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 11/08/2016
Verschenen bovenstaande verhalen ooit in album? De opgesomde titels zeggen mij helemaal niets.
Geplaatst op 11/08/2016 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 11/08/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
ewel, ik had net dezelfde reactie als jij, Tiger! Was van plan de albums allemaal eens te doorlopen om te zien of die verhalen er in stonden.
Duivelrots en Cor Aasgier zegt me wel iets, maar het is al wel jaaaaaren geleden dat ik Kordaat las. Buiten het dubbelalbum over Prof Stagmus, dat blijf ik heerlijk vinden.
Geplaatst op 11/08/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 11/08/2016
Hopelijk kijk jij ze even na, ik ben namelijk nogal lui van nature.
Geplaatst op 11/08/2016 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 11/08/2016
Crew
Avatar cuppenh
1520
Volgens mij zijn dit de verhalen die verschenen in Robbedoes vóór het verhaal over de Donkerburcht (en vanaf hier zijn de albums verschenen), dus eerste keer in album zou ik zeggen. (Behalve als je Robbedoes almanak 1947 als album rekent want daarin werd "De treinramp" gepubliceerd.)
Geplaatst op 11/08/2016 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 11/08/2016
Gelezen op de Stripspeciaalzaak.

In november schrijft Scratch Books een klein beetje geschiedenis door de tweede integrale van Jan Kordaat te publiceren. Het gaat namelijk om een chronologische en complete uitgave van de eerste verhalen die Eddy Paape tussen 1946 en 1950 voor het weekblad Robbedoes tekende nadat Jijé, de schepper van Jan Kordaat, de reeks aan hem overliet. Geen enkele van de in deze integrale bundel gepubliceerde verhalen is in een Nederlandstalig album verschenen. Zelfs Franse liefhebbersuitgaven waren niet volledig of in zwart-wit. Wie het weekblad Robbedoes uit die periode nooit heeft gelezen, zal dus voor het eerst de verhalen De Treinramp, Jan Kordaat en de Gestolen Rubens, De Loterij, De Duivelrots en Tegen Cor Aasgier kunnen lezen. Omdat originele platen en oorspronkelijke drukfilms niet allemaal meer beschikbaar waren, is er voor deze uitgave ontzettend veel restauratiewerk verricht aan scans van de weekbladpublicaties. De bundelt telt een solide 288 pagina's.
Geplaatst op 11/08/2016 Citeren
Avatar
blacktiger
Geplaatst op 11/08/2016
Origineel geplaatst door cuppenh
Volgens mij zijn dit de verhalen die verschenen in Robbedoes vóór het verhaal over de Donkerburcht (en vanaf hier zijn de albums verschenen), dus eerste keer in album zou ik zeggen. (Behalve als je Robbedoes almanak 1947 als album rekent want daarin werd "De treinramp" gepubliceerd.)
Klopt. Deze verhalen zijn alleen in Robbedoes/Spirou verschenen. Daarvan ook overwegend gescand en waar nodig gerestaureerd. Zie ook de reviews bij FNAC en Amazon.fr aangaande Jean Valhardi (= Jan Kordaat) Integrale 2, welke in juni 2016 verscheen.
Geplaatst op 11/08/2016 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 11/08/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
wie op deze site niet op zn wenken bediend wordt is onverbeterlijk! bedankt allemaal
Geplaatst op 12/08/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 12/08/2016
Origineel geplaatst door blacktiger
Ik zou de verhalen alleen maar willen aankopen omwille van het dossier. De boeken zelf heb ik origineel. Het is een probleem dat zich stelt bij bijna alle verschenen integralen. ik heb de strips maar niet het dossier. Maar kan ik nu omwille van het dossier de integralen kopen?

Ik heb het juist andersom: zou voor de verhalen de bundels kopen, maar dossiers interesseren mij totaal niet.
Geplaatst op 24/07/2018 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 24/07/2018