Welke uitgever pikt deze serie nu eens op?

Avatar Rutger
763
Van de naar mijn idee fantastische serie Gorn (Tiburce Oger) is inmiddels al een jaar of 10 geen nieuw deel meer op de nederlandstalige markt uitbgebracht. Hoe onterecht ook....that's the way it is.

Met het ter ziele gaan van Talent (is dit trouwens al officieel?) worden er behoorlijk wat series opgepikt door andere uitgeverijen. Heeft iemand een idee of dit ook met Gorn het geval zal zijn? Heb zelf al contact gehad met iemand van uitgeverij Sylvester die de rechten van wat series van Talent had overgenomen maar die waren het vooralsnog niet van plan. Zou natuurlijk mooi zijn als deze serie (net als een boel andere natuurlijk), weer opgepikt zouden worden.
Geplaatst op 14/12/2007 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 14/12/2007
Crew
Avatar Surya
13237
Matton beloofde een jaar terug nog dat het 5de album zeer binnenkort in de winkel zou liggen. Nu denk ik niet dat dat nog zal gebeuren, maar het doet mij vermoeden dat de rechten wsch nog niet vrij zijn.

En het zal volgens mij nooit officieel zijn
Geplaatst op 14/12/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 14/12/2007
Avatar Rutger
763
Matton heeft geloof ik wel vaker het één en ander beloofd zonder acties aan zijn beloften te verbinden. Jammer.....
Blijf toch een ontzettend dubbel gevoel aan dat hele Talent overhouden. Aan de ene kant blij dat RM zoveel mooie strips op de Nederlandse markt heeft uitgegeven maar aan de andere kant teleurstelling doordat ik nu met een grote collectie onvolledigeTalent series zit waarvan je kan verwachten dat de serie niet meer zal worden overgenomen door andere uitgevers. Ach...ik wacht al 10 jaar op een vervolg van Gorn. Zucht...daar kan best weer een jaartje bij.
Geplaatst op 17/12/2007 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 17/12/2007
Crew
Avatar Surya
13237
Ik ga er van uit dat alle reeksen die echt de moeite zijn alsnog een vertaling zullen vinden
Geplaatst op 17/12/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 17/12/2007
Avatar aue
163
Ik geloof daar allang niet meer in. Als uitgever zou ik toch mij eigen reeksen vertalen. Tot nog toe heeft alleen daedalus het derde deel van korrigans uitgegeven. Om alle openstaande reeksen van talent verder uit te geven kan je als uitgever al voor enkele jaren verder.

Ik hoop alsnog een vervolg te zien op:

- legende
- onthoofde arenden
- phenomenum
- cyberkiller
- ghost
Geplaatst op 17/12/2007 Citeren
Avatar
aue
Geplaatst op 17/12/2007
Crew
Avatar Veter
7823
Origineel geplaatst door Rutger
Blijf toch een ontzettend dubbel gevoel aan dat hele Talent overhouden. Aan de ene kant blij dat RM zoveel mooie strips op de Nederlandse markt heeft uitgegeven maar aan de andere kant teleurstelling doordat ik nu met een grote collectie onvolledigeTalent series zit

Ik denk dat je daar zeker een punt hebt. Ik heb nooit iets te maken gehad met die man, maar ik vermoed dat al die kritiek allicht wel terecht zal zijn. Maar ik denk dat hij toch de Nederlandstalige stripwereld in beweging gebracht heeft. De traditionele uitgeverijen waren toch heel voorzichtig en behoudsgezind (en zijn het nog steeds zeker?). Als je ziet wat hij allemaal op de Nederlandstalige markt gebracht heeft. Het ene al wat beter dan het andere, maar toch een serieuze verruiming. En spijtig genoeg lijkt dat avontuur nu voorbij. Maar zoals Surya al zei, zullen de betere reeksen allicht toch vertalingen vinden bij een aantal kleinere nieuwe uitgeverijen...
Geplaatst op 17/12/2007 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 17/12/2007
Avatar aue
163
Ook ik ken Ronny Matton niet persoonlijk en wat hij gedaan heeft voor stripminnend vlaanderen is ronduid fantastisch. Alleen wat jij kritiek noemt vind ik gewoon een feit. De onafgewerkte reeksen blijven in ieders geheugen hangen en niet enkel de positieve zaken.
Moest Ronny een sterk commercieel beleid gevoerd hebben dan was hij met trots de fiere eigenaar geweest van de grootste en beste uitgeverij van vlaanderen. Er zijn zoveel goeie dingen uitgegeven geweest en waarschijnlijk heel rendabel maar toch werden zelfs de topreeksen niet afgewerkt?
Wat de vertalingen betreft van de andere uitgeverijen heb ik ook wat bedenkingen? Wie gaat nog die eerste delen van Golden City kopen?
Iedereen zit te wachten op de vervolgen denk ik? Als de uitgevers merken dat die eerste delen niet verkocht geraken zullen ze vlug hun politiek bij moeten schaven vrees ik.
Geplaatst op 18/12/2007 Citeren
Avatar
aue
Geplaatst op 18/12/2007
Avatar Rutger
763
De vrees en verwachting dat heruitgaven van eerdere delen van door Talent onafgemaakte series niet goed meer zullen verkopen en dat uitgevers daar hun beleid op aanpassen deel ik ook. Die vrees werd ook enigzins bewaarheid door een antwoord welke ik kreeg van uitgeverij Sylvester op een vraag van mij of zij van plan waren enkele specifieke reeksen van Talent weer op te pikken. Tussen de regels door kon ik in het antwoord toch echt duidelijk opmaken dat buiten de topreeksen van Talent we hier niet veel van hoeven te verwachten.

Dus ondanks dat Sylvester enkele goede series van Talent heeft opgepikt, hoeven we denk ik niet verwachten dat ze buiten de beter verkopende reeksen van Talent verder veel zullen ondernemen op dit gebied.

Zij, en de andere uitgevers, zitten natuurlijk ook met een begrijpelijk dilemma. Brengen zij een hele serie vanaf nummer één weer uit dan kunnen zij verwachten dat de eerste delen daarvan stukken minder verkopen dan de de delen die voor veel mensen de serie compleet maken. Als zij aan de andere kant enkel de delen uitbrengen die de serie compleet maken is dat wellicht niet rendabel genoeg.

Ook zullen dan sommigen weer 'minder blij' zijn met een serie die door verschillende uitgevers in een verschillend format in de kast komt te staan. Ik kan mij goed voorstellen dat de uitgevers die erover nadenken series weer op te pikken dit soort zaken meenemen in hun beslissing.

Het komt toch neer op de vraag hoe commercieel rendabel het uiteindelijk is om een serie weer op te pikken? Zijn enkel de delen die een serie compleet maken wel rendabel genoeg om uit te geven? Ik heb geen idee maar ik betwijfel het.

Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan 'de complete' serie ongeacht in welke format het uiteindelijk in de kast komt te staan. Natuurlijk is het mooier al vormt het één mooi geheel maar ik zal uiteindelijk gewoon blij zijn om bepaalde reeksen afgemaakt of weer opgepikt te zien worden.

Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan het laatste deel (of delen) van:

Vae Victis
De Gesel gods
Opaal
De laatste Trojaan
Quetzalcoatl
Zang van de vampiers
Zoeloeland
Cuervos

Om er maar een paar te noemen.

We zullen het wel zien maar zoals gezegd verwacht ik er niet te veel van en dat is toch ontzettend jammer.
Geplaatst op 18/12/2007 Citeren
Avatar
Rutger
Geplaatst op 18/12/2007
Avatar aue
163
Ik vind dat ge gelijk hebt wanneer ge zegt dat het enkel belangrijk is om de ontbrekende delen van een serie te kunnen aanschaffen.
Ik zou niet de reeksen beginnen opnieuw kopen. Neem nu vae victis,
dan moet je eerst 14 verhalen kopen die al in je collectie zitten om dan 1 ontbrekend deel te kopen dat je nog niet gelezen hebt. Zelfde verhaal met de onthoofde arenden waar talent ook al aan 9 delen zat.
Ik weet niet hoe dat in zijn werk gaat om de rechten van een bepaalde serie te krijgen? Is dat voor gans de serie of is dat per deel?
Geplaatst op 18/12/2007 Citeren
Avatar
aue
Geplaatst op 18/12/2007
Crew
Avatar Surya
13237
Ik denk dat je een soort optie neemt op de reeks en dan per deel de rechten effectief moet kopen, maar dat je als optienemer voorrang hebt ofzo.
In elk geval had Talent al ontzettend veel rechten opgekocht die hij nooit uitgegeven heeft.
Geplaatst op 19/12/2007 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 19/12/2007