Interview met Kim Duchateau

Crew
Avatar witam
5316
Naar aanleiding van 'De man van nu' heb ik een afspraak met Kim om het over zijn samenwerking met Hanco te hebben. Dit is het resultaat:


Hoe kwam de samenwerking tot stand?
Het was Hanco zijn idee. Hij had een vijftal scenario’s uitgewerkt, waarvan er één was dat twee tekenaars nodig had. En hij vond dat perfect voor mij. We hebben stijlen die verschillend waren maar toch ook genoeg op elkaar leken om te passen naast elkaar. We hebben alle twee zoiets van lelijke dingen mooi te tekenen, zodat het prachtig is en tegelijk ook wrang en pijnlijk. Ik houd van die combinatie van gevoelige weergaves waar iets inzit dat tegen wringt.

Trouwens het was eerst een ander verhaal. Maar toen kwam de film Inception uit en dat scenario kwam nogal overeen met die eerste worp en bijgevolg heeft Hanco een ander scenario gemaakt.


Waarom stapte je in het project?
Tekenaar zijn, is een eenzaam beroep. Het was dan ook eens plezant om met iemand te werken. En ik ben een bewonderaar van Hanco zijn werk en was hier dan ook zeer enthousiast over. Ik wist dat het goed ging worden.

https://petermoerenhout.files.wordpress.com/2016/06/de_man_van_nu_03.jpg

Maar hoe doen jullie het dan echt, dat samenwerken? Er werd een nieuwe wereld gecreëerd, deden jullie dit samen? Zaten jullie daarover samen of...?
Het scenario was nog niet volledig uitgewerkt. Er ontbrak nog zo'n 1/3 van het verhaal en er zaten nog gaten in. Maar ik maak geen lange verhalen en ik had wel vertrouwen in Hanco. Hanco maakte de decors klaar. Ik moest daar op wachten en kreeg dan ineens een twintigtal pagina's binnen om verder op te werken. Maar hij leidde het hele verhaal. Het is als tekenaar ook moeilijk om echt in te grijpen. Of het nu te snel of te traag gaat is moeilijk te corrigeren als tweede tekenaar. Wat niet wegneemt dat we verschillende pagina's opnieuw gedaan hebben of er gewoon uitgesmeten hebben. Natuurlijk heb ik wel een paar suggesties gedaan, zoals die mensenzee in Manhattan en dat is wel gebruikt, maar Hanco was de leider.


In essentie hebben jullie een nieuwe wereld gecreëerd. Hoe gaat dit in zijn werk?
Het basisidee was om zo een snelle wereld te creëren en we probeerden dat zo consistent mogelijk toe te passen, maar er zijn daar grenzen aan. Om een voorbeeld te geven, als je zo snel beweegt zou je eigenlijk continu tegenwind moeten zien. Maar je ziet de haren, kleren.. niet constant waaien. Het moet zo logisch mogelijk zijn opgebouwd, maar het moet ook leesbaar zijn. Hierdoor zie je ook geen dieren in het verhaal. Immers bij een aanraking sterven beide partijen, hoe ga je dieren tegenhouden om iemand van de andere wereld niet aan te raken? Het moet wel voldoende kloppen wat je weergeeft, dus in dit geval vermeden we dat te moeten tonen, zodat de lezer de wereld en zijn regels gelooft.

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Voorpublicatie-Man-van-Nu/Man-van-Nu-26.jpg

Technisch:
Hoe doe je dat, het aanvullen van elkaars tekening?

Hanco had alles getekend, het decor en zijn personages en met een witte ruimte waar mijn karakters moesten komen. Ik tekende er vervolgens bovenop. Soms leek het te veel of het er op geplakt was en dan ging Hanco er met nog een laagje terug over.
Dat is echter wel veel gedoe op de computer om het goed te krijgen. Ik teken dan wel boven een lichtbak, maar daarna moeten de verschillende lagen wel perfect op elkaar passen. Dat was veel monteerwerk op de computer.


Had je het gevoel dat je iets moest aanpassen aan je stijl om beter in dit verhaal te passen?
Ja. Ik moest het meer realistisch tekenen dan ik gewoon ben. Esther komt wel in de buurt, maar het moest nog meer. Hierdoor paste het beter met Hanco zijn stijl dat ook meer realistisch (anatomisch correcter,..) is. Het verhaal had die afstemming wel nodig. Kijk, voor cartoons maakt dat niet zo uit. Integendeel hoe debieler getekend, hoe grappiger. Maar hier kon dat niet. Trouwens Hanco tekent zeer sierlijk dus moesten die van mij ook goed getekend zijn.. dat kon niet anders. Ik heb zowat alles opnieuw getekend om het juist te doen.

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Voorpublicatie-Man-van-Nu/Man-van-Nu-31.jpg

Het valt op dat de omgeving en trage mensen een zwarte belijning hebben en de snelle mens een lichtere, grijze belijning. Ook de inkleuring tussen de twee types mensen zijn anders. Waarom?
Eigenlijk is de inkleuring door Marloes Dekkers gedaan. Ze heeft geen richtlijnen gekregen en dat is dus niet door ons beslist. Maar net zoals de belijning is dat om de contrast tussen de twee te verhogen en het zo beter leesbaar te maken. Het is ook zo dat de trage mensen en de omgeving eigenlijk een soort van obstakel zijn voor de snelle mensen en een zwarte lijn past daar dan beter bij.


De bladschikking is ook meestal zeer los, maar ineens in Manhattan komt er een strikte kadrage. Waarom?
Het moest een pak benauwder aanvoelen. Die drukte, die mensenzee is een enorm probleem, immers één aanraking betekent de dood. Daarom moet het ook echt voelen alsof alles en iedereen in de hokjes gepropt is, tot barstens toe, want dat is iets dat personage ook zo aanvoelt.


Wat zijn je toekomstplannen?
Wel ik heb niet direct nog iets gepland met Hanco. Maar samen met mijn vader ga ik een boek maken over Mondriaan. Dat is echt zijn voorkeur, want die man heeft absoluut geen interessant leven geleid. Het wordt dan ook geen strip, maar eerder een kijkboek. Ik ben wel van plan om terug te werken aan een eigen verhaal. Het idee waar ik mee speel is een reclamebureau voor serie-moordenaars. Hoe verkoop je dat werk aan de klanten?


Euh.. klinkt interessant.. maar ik ga er nu toch wel vandoor, denk ik zo...
Geplaatst op 24/11/2016 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 24/11/2016
Crew
Avatar Fumetti
3673
haha klantenkaartsysteem, 2 moorden 1 gratis?
Geplaatst op 25/11/2016 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 25/11/2016
Crew
Avatar witam
5316
Of je moet er voor sparen met een aantal diefstallen, gewapende overvallen,... ? .. hehe
Geplaatst op 25/11/2016 Citeren
Avatar
witam
Geplaatst op 25/11/2016