Completist of toch maar niet?

Crew
Avatar cuppenh
1519
De volgende overwegingen heb ik onlangs terug gevonden. Misschien vinden jullie dat wel leuk om te lezen:

RARE JONGENS WIJ STRIPVERZAMELAARS
Zoals veel dingen komen verzamelaars ook voor in allerlei soorten en formaten. Er zijn verzamelaars die alleen eerste drukken in hun verzameling opnemen. Anderen gaan alleen voor een bepaalde tekenaar of serie of uitgeverij. Sommigen beperken zich tot het verzamelen van de ‘pure’ strips en anderen willen ook alle soorten merchandising en reclame-uitgaven in hun bezit krijgen. Maar allen willen ze toch ook één ding: dat de verzameling op een goede dag kompleet zal zijn. Net als ik.
Ik ben zo’n veertig jaar geleden begonnen met het sparen van stripverhalen en in mijn kinderlijke onnozelheid besloot ik om alle Nederlandstalige strips te gaan verzamelen. Wist ik veel. Hans Matla en zijn catalogus waren nog niet op het toneel verschenen. Die catalogus ging gelukkig alle losse lijstjes vervangen als handzame leidraad, maar hoeveel ik ook wist te kopen – bij elke nieuwe editie was er circa 55% van de gemelde reeksen waarvan ik helemaal niets had. En ook vandaag de dag kun je een euro maar één keer uitgeven en waaraan? Softcovers met identieke hardcovervariant, luxe en superluxe edities daarboven op; gelimiteerde luxeoplages enzovoort… Ik heb het opgegeven een ‘completist’ te zijn.
Maar voor alle andere verzamelaars heb ik nog wat overwegingen die ik graag kenbaar wil maken. Weten jullie wel hoe onmogelijk het is om echt compleet te zijn, wat voor soort verzameling je ook voert?

Voorbeeld I: Nemen we de verzamelaar die alleen één tekenaar zoekt: bijvoorbeeld degenen die Bert Bus in alle uitgaven bij elkaar willen hebben.*)
NANCY DREW en haar dubbelgangster – getekend door Bert Bus
In album 2001: hardcover bruinlinnen met opgeplakte plaat - oplage 6 stuks.
Verzamelaar 7 en hoger kunnen alleen genoegen nemen met de oorspronkelijke publicatie in TINA 1969 11 t/m 37
(En Vandersteens Suske en Wiske kent zelfs meerdere unieke uitgaven, die een gewoon verzamelaar nooit in handen zal krijgen)

Voorbeeld II: Degenen die uitsluitend de eerste drukken van een reeks verzamelen.
JERRY SPRING: De weg naar Coronado: in de herdruk zijn plaat 11 (strook 3 en 4) en plaat 12 (strook 1) hertekend. Met alleen een eerste druk mis je toch weer iets…

Voorbeeld III: De completisten die een “integrale uitgave” als het summum beschouwen.
BUCK DANNY :
De zwarte draak: plaat nr. 235 in Robbedoes 538 uit 1950
-niet opgenomen in het album of de “integrale” bundeling
Petroleumgangsters: laatste plaat (nr. 136) in Robbedoes 655 uit 1952
-niet opgenomen in het album of de “integrale” bundeling
X-15: helften van platen 2,5,6,7 in Robbedoes 1320-1323 uit1963
-niet opgenomen in het album of de “integrale” bundeling
De piloot met het leren masker: 3x één strook in Robbedoes 1692-1695 uit 1970
-niet opgenomen in het album of de “integrale”bundeling
Daarentegen:
Bundeling 12 – Haaien in de Chinese Zee: inleidende eerste twee platen weggelaten
-wel in album
Bundeling 13 – Vuur uit de hemel: inleidende eerste twee platen weggelaten
-wel in album
(Victor Hubinon is inderdaad een van mijn favoriete tekenaars.)

Net als Hergé, waarvan het album Het geheim van de Eenhoorn mij helemaal tot de waanzin kan drijven. Zoals een goede verzamelaar betaamd heb ik Kuifjesalbums niet alleen dubbel of driedubbel maar –tigdubbel. Dit album heb ik in twaalf edities in mijn bezit en die bestaan uit acht verschillende varianten! Onderstaand heb ik een lijstje gemaakt dat de verschillen verduidelijkt.
Voorbeeld IV: - KUIFJE - het geheim van de Eenhoorn
Dit zijn de rubrieken in het lijstje:
ID: volgnummer binnen de Kuifje-reeks volgens Matla's 9e editie
Jaar: jaar waarin het betreffende album is uitgegeven
Omschrijving: nadere aanduiding van het album (HC: hardcover - LR: linnen rug - PR: papieren rug)
Pag1: de tekst van Kuifje als hij op de markt de detectives ontmoet
Pag9: de beschrijvende tekst in het laatste plaatje in handschrifttype (H) of machinelettertype (M)
Pag18: en voorgaande pagina's, maar hier op de grote plaat het duidelijkst te zien
Opmerking: bij de linnen en papieren rug albums voorkomende jaarimprint op laatste bladzijde en evt. opmerkingen
NB: in alle albums vertelt kapitein Haddock over zijn voorvader 'in 's Konings marine' en 'in de vloot van Lodewijk XIV'
--- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - --- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bovenste regel ID jaar omschrijving pag1 pag9 Onderste regel pag18 Opmerking
--- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - --- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
1.10a 1947 oude HC - herdruk Jansen en Jansens Oertekst (oude spelling): den volgenden ochtend (H) witte vlag met rode lelies
1.10bb 1952 oude HC - vignet Jansen en Jansens Oude tekst: de volgende ochtend (H) witte vlag met ongekleurde lelies
3.10 1967 LR - herdruk Jansen en Jansens Oude tekst: de volgende ochtend (H) witte vlag met (andere) ongekleurde lelies D1967/0053/7 - klassieke achterkant
6.10a 1974? PR - herdruk Jansen en Jansens Oude tekst: de volgende ochtend (H) Engelse vlag met ongekleurde lelies D1967/0053/7 - bruine achterkant met albumcovers tot "Vlucht 714"
6.10a 1976? PR - herdruk Jansen en Janssen Oude tekst: de volgende ochtend (H) blauwe vlag met gele sterren D1967/0053/7 - witte achterkant met albumcovers tot "Picaro's"geen EAN-code
17.5 1980 omnibus HC - V&D Jansen en Janssen Nieuw tekst: de volgende morgen (M) blauwe vlag met gele sterren
6.10b 1983? PR - 1e druk Jansen en Janssen Nieuw tekst: de volgende morgen (M) Engelse vlag D1983/0053/163 - witte achterkant met albumcovers tot "Picaro's" met EAN-code
2311A 1985 omnibus HC Jansen en Janssen Nieuw tekst: de volgende morgen (M)
Engelse vlag
14.10 1987 nieuwe HC - 1e druk Jansen en Janssen Nieuw tekst: de volgende morgen (M) Engelse vlag
35.6 1991 Lekturama collectie Jansen en Janssen Nieuw tekst: de volgende morgen (M) Engelse vlag
32.11 1994 omnibus HC - Club Jansen en Jansens Oude tekst: de volgende ochtend (H) blauwe vlag met gele sterren
--- 2005 mini HC - De Post/AD Jansen en Janssen Nieuw tekst: de volgende morgen (M) blauwe vlag met gele sterren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij welke marine heeft die goede man nu eigenlijk gediend? Natuurlijk die van Frankrijk zoals alleen de allereerste druk het aangeeft.
Opmerkelijk is hier wel nummer 32.11 die veertien jaar na introductie van de nieuwe tekst plotseling weer de oude tekst en zelfs de twintig jaar oude benaming van de detectives weer gebruikt.
Moeten we dan elk album met alle variaties en herdrukken kopen, alle dag-, week- en maandbladen en reclame-uitgaven aanschaffen? Onbegonnen werk. Hopeloos. Nooit zullen we echt compleet zijn. Na dit alles overwogen te hebben wat doen wij verzamelaars dan? Wij verzamelen lekker verder. Rare jongens wij stripverzamelaars.

*) voorbeeld speciaal geselecteerd omdat het samenhangt met de Reclamestripclub en, ja,
ik heb er één van die zes. Mijn Bert Bus uitgaven zijn wel compleet.

Wie wil er nu nog een completist worden?
Geplaatst op 01/02/2017 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 01/02/2017
Crew
Avatar Fumetti
3673
een behoorlijke portie gezond verstand kan inderdaad ook in deze geen kwaad ...
Geplaatst op 01/02/2017 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 01/02/2017
Crew
Avatar Veter
7839
Mijn verzameling is altijd compleet. Ik koop namelijk enkel wat ik op dat moment wil lezen, en als ik er de budgettaire ruimte voor heb.
Ik heb vroeger ook ooit wel de neiging gehad om reeksen verder aan te vullen, ondanks het feit dat ze het lezen niet meer waard waren. Maar gelukkig heb ik die neiging al een hele tijd geleden kunnen afschudden.
Maar ik ben dan ook maar een gewone striplezer, en geen verzamelaar. :-)
Geplaatst op 01/02/2017 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 01/02/2017
Deels herkenbaar. Hoe vaak heb ik 'het geheim van de grote pyramide' van Jacobs in de kast staan.... 6 keer? of 7 keer? :-)

Onlangs die grote uitgave van Het Gele teken in mijn handen gehad... veels te duur en uiteindelijk besloten om het niet te doen.
Dit soort uitgaves worden een keer doorgebladerd en verdwijnen vervolgens in de kast.

Na 40 jaar verzamelen ontstaat ook een vorm van vermoeidheid. Koop ik de nieuwe integrale boeken alleen voor het dossier of heb ik helemaal niets van de reeks in de kast staan en voegt het ook op dat gebied iets toe.
Zo ben ik (helaas) begonnen met Roodbaard terwijl ze ook al los -soms in wat discutabele toestand want gekocht tot ik 10 was- in de kast staan.
Tanguy, baard en kale en Jerry Spring heb ik om die reden laten staan, Frommeltje en Viola en Simon zijn om die reden er wel ingekomen.

De boekenkast zelf is ook een maatstaf om wat kieskeuriger te zijn: vol is vol en wegdoen doet teveel 'pijn'.

Tenslotte natuurlijk de beurs: de euro kan maar 1 keer worden uitgegeven en zeg eerlijk: een hard kaftje van 20 a 25 euro.... dat -en dat mag wel niet- zijn 50 oude NLG/1000 oude BEF!!! Dat had je er vroeger niet voor over gehad.
Geplaatst op 01/02/2017 Citeren
Avatar
RoyvdPijl
Geplaatst op 01/02/2017
Crew
Avatar Fumetti
3673
vroeger had je strips voor een 100 BFr, dus 2.5 euro. Om dat nu nog te vinden in een goede staat moet je al naar Fluiten zijn standje op de beurs gaan... (en anderen vast ook wel)
Geplaatst op 01/02/2017 Citeren
Avatar
Fumetti
Geplaatst op 01/02/2017
Mbt Roodbaard: de 1e drukken hebben nog de originele kleuren t.o.v. de Integralen.
Ook blijken niet alle pagina's van de Integralen uit hetzelfde bronmateriaal en lijken deze pagina's gescand, cq. onscherp. De nieuwe lettering en vertaling zijn ook niet vlekkeloos mbt de 1e druk der losse albums.
Geplaatst op 15/07/2017 Citeren
Avatar
Susan Holmes
Geplaatst op 15/07/2017