DUKE ① Modder en bloed

Crew
Avatar $tripofiel
3312
Toen ik las dat er deze maand opnieuw een Hermann verscheen en hem mocht recenseren was ik verheugd. Ik ben een enorme fan van de reeksen uit zijn beginperiode zoals Bernard Prince, Comanche, Jeremiah en verschillende one-shots uit de collectie Vrije Vlucht om maar een paar te noemen. Maar toen ik het boek uit had was ik toch een beetje ontgoocheld. Wat me vooral tegenviel waren de flauwe achtergronden en de personages die typisch Hermann zijn en die ondertussen allemaal familie lijken. Ook het verhaal was aan de magere kant. We kennen ondertussen het hoofdpersonage, maar er is geen enkele verdieping in zijn karakter of motivatie waarom hij zo gedreven is. Waar dit verhaal naartoe gaat, is voorlopig nog een raadsel.

Dit gezegd zijnde laten we het even hebben over deel 1 - Modder en bloed. Deze reeks zal bestaan uit drie delen, die zowel alleen als in een geheel te lezen zijn. Opnieuw slaan vader en zoon de handen in elkaar om een westernreeks te brengen. Zoals een western het beoogt, bevat dit verhaal corruptie, duels en amoureuze kantjes. Het hoofdpersonage Duke is hulpsheriff in Ogden, een mijnwerkersstadje in Colorado. Zijn baas knijpt af en toe eens een oogje dicht en dat zint Duke niet. Hij wil dat de waanzin stopt die de wachters van de mijn steeds opnieuw op hun geweten hebben. Want hij vindt dat je afblijft van anderen hun vrouw en kinderen. In een opwelling gaat hij het duel aan en als je wil weten hoe het eindigt zal je de strip moeten lezen…
http://i469.photobucket.com/albums/rr59/Stripofiel/DUKE - 1_zpsju2kbw2h.jpg
Geplaatst op 12/03/2017 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 12/03/2017
Avatar Kees57
2
eens met de beschrijving maar niet met de 4 sterren. 3 lijkt mij een betere (voldoende) waardering
Geplaatst op 08/02/2022 Citeren
Avatar
Kees57
Geplaatst op 08/02/2022
DUKE ( Hermann 17-07-1938 )
Waarom de geboortedatum van Hermann vermelden? Ja, leeftijd kan stilaan toch ook een rol gaan spelen wat de kwaliteit betreft. Zoon Yves H. zorgt voor het scenario. Spannend is het zeker, maar ligt het aan ons dat we niet alle mannen dadelijk herkennen? In die tijd waren de mensen waarschijnlijk niet al te proper, maar we weten toch graag wie op wie schiet. En Duke is een eliteschutter, zeker niet vies van geweld. Op het bord van het weeshuis lezen we: "We provide Christian education, shelter and food to the poor orphan children." Ja en dus ook nog wel wat anders! Peg, zijn liefje, moet er ocharme wat voor over hebben ... Gevormd door directeur King van het weeshuis groeit Morgan 'Duke' Finch uit tot een killer. Als ik van Ogden en King was, ik zou er niet te gerust op zijn! Met Manolito (Ik kan niet anders dan aan High Chaparral denken) en nu ook nog Oakley achter zich aan wachten ons nog spannende delen. Verder is het genieten van de prachtige decors en vergezichten. Maar de vraag die ons meer bezighoudt is hoe lang Duke dit nog kan trekken en of hij al zijn beloftes zal kunnen nakomen.
Geplaatst op 02/09/2022 Citeren
Avatar
Thorgal57
Geplaatst op 02/09/2022