Statistiekjes

Crew
Avatar woelfie
4090
Het is al een tijdje geleden dat we nog eens de statistieken in de verf hadden gezet, maar vandaag weer een mijlpaal:
Momenteel staan er 40.000 reeksen in de databank.

Samen zijn die goed voor 232.510 albums in 361.018 verschillende uitgaven.
Met dank aan iedereen die meegewerkt heeft aan het uitbouwen van de databank.
Geplaatst op 01/07/2020 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 01/07/2020
Crew
Avatar Surya
13250
Inderdaad een zeer mooie mijlpaal. Uitstekend werk allemaal!
Geplaatst op 01/07/2020 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 01/07/2020
Crew
Avatar woelfie
4090
Met het nieuwe jaar net begonnen zijn we net de 35.000 auteurs gepasseerd die werken voor 5.000 uitgevers.

Bedankt aan alle helpende handen die meegewerkt hebben aan de invoer van deze informatie.
Geplaatst op 04/01/2021 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 04/01/2021
Crew
Avatar Surya
13250
Absoluut.

Ik ben zelf nog even op reis, dus niet echt tijd om dit soort dingen in detail te behandelen
Geplaatst op 07/01/2021 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 07/01/2021
Avatar Striphens
439
Ik zie inmiddels ook de statistiek van de andere kant. Dat stripINFO.be dé site is voor de verzamelaar moge helder zijn. Er worden ontzettend veel uitgaven vermeld, een aangemeld lid kan eenvoudig (én gratis) zijn collectie onderhouden om de aanschaf van dubbelen te voorkomen, maar ook om bij te houden welke uitgaves nu echt 'de jacht' waard zijn.
Het WIKI-karakter dat je als lid informatie kan aanbieden maakt stripINFO uniek.

Er zijn ruim 6500 'leden' die in totaal ruim 2.700.000 strips in beheer hebben. Deze informatie is ook te vinden op de startpagina. Enig rekenwerk leert dan dat het gemiddelde lid dat stripINFO gebruikt om de verzameling bij te houden, ruim 414 strips in bezit heeft.
En dan is de verzameling opvallend verdeeld.

Het lijkt er op dat zo'n 20% van de leden 80% van de strips in bezit heeft. In bijgevoegde grafiek zie je die verdeling. Hans Matla zou met zijn 170.000 titels in bezit meer dan drie keer zo hoog zitten dan de hoogste stip in deze grafiek!

Ben jij een grootverzamelaar?

Statistiek boeken/user


Let op de logaritmische schaal op de verticale as: als dat een lineaire as was geweest (wat meestal het geval is) dan was ie minstens 1000× zo lang geweest. Om Matla (geen lid overigens, nog niet) er in op te nemen wel 3000× zo lang: minuten lang scrollen…
Geplaatst op 08/06/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 08/06/2023
Crew
Avatar Surya
13250
Interresant om te zien dan de 80/20 regel ook hier van toepassing is.
Geplaatst op 08/06/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 08/06/2023
Crew
Avatar woelfie
4090
Wel grappig om te zien dat 1250 leden één strip in bezit hebben :)
Ik zit eerder aan de andere kant van het spectrum, maar zeker nog niet de grootste stripliefhebber. :D
Geplaatst op 09/06/2023 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 09/06/2023
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Denk dat ik ook in het linkse gedeelte zit, maar moet nog een gedeelte toevoegen van de verhuis zo'n 10 jaar geleden. :-(
Geplaatst op 09/06/2023 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 09/06/2023
Crew
Avatar Iyo74
6895
Laten we zeggen dat ik behoorlijk boven het gemiddelde scoor. ;-)
Geplaatst op 09/06/2023 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 09/06/2023
Avatar Wijnand
240
Ja, ik geloof dat ik wel in die 20% groep zit
Moet nog wel het nodige invoeren.
Geplaatst op 10/06/2023 Citeren
Avatar
Wijnand
Geplaatst op 10/06/2023
Crew
Avatar Surya
13250
Ik zit boven het gemiddelde, maar niet zo heel ver.
Geplaatst op 10/06/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 10/06/2023
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Origineel geplaatst door woelfie
Wel grappig om te zien dat 1250 leden één strip in bezit hebben :)
:D


Denk niet dat hier sprake is van collectie beheer?
Geplaatst op 10/06/2023 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 10/06/2023
Zijn deze statistieken ook ergens normaal te bekijken of is dat enkel voor de mensen die aan de site kunnen werken.
Mijn verzameling draagt wel bij aan de hoge kant.
Geplaatst op 11/06/2023 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 11/06/2023
Avatar Striphens
439
Dit overzichtje was bedoeld om een voorbeeld te zijn voor "Business intelligence", met inderdaad een opvallende Pareto-verdeling. Het is een raadpleging van de 'kale database', niet eens een functie voor admins/mods en dan een knipperdeplak naar Excel voor de grafiek. Nu ik weet dat het kan en dat ik er iets anoniems van kan maken, zal ik eens zien of ik er een scherm voor maak. In zo'n scherm moet dan toch ook te melden zijn op welke plaats je staat...
Dit heeft niet de hoogste prioriteit, denk ik.
Geplaatst op 11/06/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 11/06/2023
Geen hoge prioriteit, maar het zijn wel erg leuke weetjes. Iedere verzamelaar wil graag een beetje kunnen pronken met wat er in de verzameling zit. Ik weet vrijwel zeker dat ik aan de "goede" kant van de streep sta, maar op welke plaats is natuurlijk weer een extra leuk weetje.
Geplaatst op 11/06/2023 Citeren
Avatar
simonstrip
Geplaatst op 11/06/2023
Crew
Avatar Veter
7832
In het groter geheel vind ik het eigenlijk wat teleurstellend. Na al die jaren nog steeds maar 6500 leden. En dan blijkt dat er ook nog eens 1250 zijn die slechts 1 strip in hun collectie gezet hebben, waar ik dus van veronderstel dat die slechts even komen testen/proeven zijn, en nooit meer teruggekeerd....
Geplaatst op 11/06/2023 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 11/06/2023
Crew
Avatar $tripofiel
3318
Origineel geplaatst door Veter
In het groter geheel vind ik het eigenlijk wat teleurstellend. Na al die jaren nog steeds maar 6500 leden. En dan blijkt dat er ook nog eens 1250 zijn die slechts 1 strip in hun collectie gezet hebben, waar ik dus van veronderstel dat die slechts even komen testen/proeven zijn, en nooit meer teruggekeerd....


Dat bedoelde ik met mijn bovenstaande bericht, maar denk dat het probleem meer ligt bij de (leeftijd van) verzamelaar. Weinig beginnen er nog mee.
Geplaatst op 11/06/2023 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 11/06/2023
Avatar Striphens
439
Ho ho, niet te vlug conclusie trekken...

Er zijn 6500 mensen die hun verzameling registreren hier. Meer dan 1000 leden hebben meer dan een gemiddeld aantal boeken gerigistreerd. In totaal zijn er bijna 18000 userids, waarvan er een kleine 2000 als niet betrouwbaar moeten worden gekenmerkt. Dus 10000 mensen die niets registreren alhier.

Ik weet dat er kleine verzamelaars zijn geregistreerd om de "waarde" van boeken te bekijken, reeksen te inventariseren en fora lezen, maar hun boeken bijhouden in eigen administratie. Wie kent niet de lijstjes en schriften op stripdagen en -beurzen? Niet iedereen heeft zijn administratie mooi voor elkaar (in stripINFO.be uiteraard) en zelfs familieleden zo "gek" om snel online mee te zoeken bij het struinen door de bananendozen.

Wel goed voor reflectie , dit resultaat. De site voorziet wel degelijk in een behoefte. Ik ken geen alternatief met zo'n dataset aan boord en de eenvoudige, maar goed werkende interface. En ja, boekenadministratie is pas echt interessant als je echt niet meer weet of je dat boek nu wel of niet hebt. En dan ontdek je dat als je eenmaal begonnen bent te administreren, dat dat vrij eenvoudig gaat en een volle reeks zelfs voldoening geeft. Wie kent niet dat gevoel om dat ene deel (beetje zeldzaam) toch voor een lieve prijs te vinden, kunnen aanschaffen en lezen?!

Ik denk dat $tripo wel een punt heeft: de jeugd is niet meer zo into strips.
Ik leerde lezen op EIland Amoras en in een Zoemend Ei.
Geplaatst op 11/06/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 11/06/2023
Crew
Avatar Surya
13250
Bedankt voor de inzichten!
Geplaatst op 11/06/2023 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 11/06/2023
Crew
Avatar Iyo74
6895
Ik vind dit behoorlijk indrukwekkende cijfers!
Zoals reeds aangegeven zullen veel mensen die reeds een schriftje of Excel-document bezitten (veelal mensen met een grotere collectie), niet beginnen aan een registratie op stripinfo.be wegens teveel werk of omdat ze het systeem dat ze reeds vele jaren hanteren, toch zó handig vinden!

Ik kijk alvast uit naar de vele veranderingen/verbeteringen die eraan zitten te komen. ;-)
Geplaatst op 13/06/2023 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 13/06/2023
Crew
Avatar woelfie
4090
Origineel geplaatst door Iyo74
Zoals reeds aangegeven zullen veel mensen die reeds een schriftje of Excel-document bezitten (veelal mensen met een grotere collectie), niet beginnen aan een registratie op stripinfo.be wegens teveel werk of omdat ze het systeem dat ze reeds vele jaren hanteren, toch zó handig vinden!

Ik ben ook eerst begonnen met een Word document en daarna een Excel tabel. Die heb ik nog altijd omdat ik vaak dingen bestel die nog niet op de website staan, ik ik wacht tot ik ze heb om alles ineens in te voeren.
Maar dat is dan ook het enige nuttige eraan. Tot voor kort was ook een nuttig verlanglijstje afdrukken eenvoudiger vanuit Excel dan van de website, maar sinds deze maand dus niet meer.
En het heeft me véél tijd gekost om die duizenden albums in mijn collectie te zetten, maar daarmee heb je direct een deftige inventarisatie gedaan, en het is nu zo veel handiger om iets op te zoeken.
Kortom: niets dan voordelen :)
Geplaatst op 13/06/2023 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 13/06/2023
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door woelfie
Kortom: niets dan voordelen :)

Mij moet je niet overtuigen. :-)
Geplaatst op 14/06/2023 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 14/06/2023
Avatar Striphens
439
Origineel geplaatst door Iyo74
Origineel geplaatst door woelfie
Kortom: niets dan voordelen :)
Mij moet je niet overtuigen. :-)


Hetzelfde hier in Groningen: stripINFO.be? Blij mee!
Maar alle mensen op deze pagina zitten in die eerste 5 mm van de blauwe lijn (van linkerkant af gemeten) in de grafiek, kan ik je wel melden...
Geplaatst op 14/06/2023 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 14/06/2023