Masterscriptie

Hallo allemaal

Ik ben een masterstudente taal- en letterkunde aan de Universiteit Antwerpen. Voor mijn scriptie ben ik op zoek naar de eerste drukken van de eerste twintig strips uit de reeksen Suske en Wiske en Nero. Ik ga onderzoeken of daar racisme in terug te vinden is en zo ja, hoe zich dat dan uit. Is er iemand van jullie die deze strips in zijn of haar bezit heeft, of weet iemand waar ik ze kan vinden?

Alvast bedankt, groetjes,

Nele
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 03/11/2020
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Mag ik vragen wat je bedoeling is met deze strips?
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 03/11/2020
Avatar Striphens
443
Inderdaad!
Origineel geplaatst door $tripofiel
Mag ik vragen wat je bedoeling is met deze strips?


Als je daar alleen maar een paar van hebt, dan heb je al een kapitaaltje in de kast staan.
https://www.veilingagenda.nl/de-5-duurste-suske-en-wiske-stripboeken/.
Ik denk niet dat ze worden uitgeleend...
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 03/11/2020
Avatar Lestat
119
Ik denk dat het beter is om de facsimile-uitgaves te zoeken, deze gaan nog betaalbaar zijn of worden uitgeleend. Volgens mij zijn zowel bij Nero als Vandersteen nooit censureringen gebeurd wegens racisme, enkel om zaken rond Belgische politiek aan te passen.

over censureringen in Suske en Wiske is er wel een artikel verschenen in de Knack-special "De Avonturen van Willy Vandersteen", maar enkel politiek. Maar het kan je wel op het spoor brengen van bepaalde bronnen.

Over Nero kan ik minder zeggen. Voor zover ik weet zijn er daar nooit correcties op geweest.

Kijk sowieso eens op stripsciaalzaak.be voor speciale artikels over Nero en Suske en Wiske (onderaan de hoofdpagina, onder "toppers").
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
Lestat
Geplaatst op 03/11/2020
Origineel geplaatst door $tripofiel
Mag ik vragen wat je bedoeling is met deze strips?