Masterscriptie

Hallo allemaal

Ik ben een masterstudente taal- en letterkunde aan de Universiteit Antwerpen. Voor mijn scriptie ben ik op zoek naar de eerste drukken van de eerste twintig strips uit de reeksen Suske en Wiske en Nero. Ik ga onderzoeken of daar racisme in terug te vinden is en zo ja, hoe zich dat dan uit. Is er iemand van jullie die deze strips in zijn of haar bezit heeft, of weet iemand waar ik ze kan vinden?

Alvast bedankt, groetjes,

Nele
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 03/11/2020
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Mag ik vragen wat je bedoeling is met deze strips?
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 03/11/2020
Avatar Striphens
443
Inderdaad!
Origineel geplaatst door $tripofiel
Mag ik vragen wat je bedoeling is met deze strips?


Als je daar alleen maar een paar van hebt, dan heb je al een kapitaaltje in de kast staan.
https://www.veilingagenda.nl/de-5-duurste-suske-en-wiske-stripboeken/.
Ik denk niet dat ze worden uitgeleend...
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 03/11/2020
Avatar Lestat
119
Ik denk dat het beter is om de facsimile-uitgaves te zoeken, deze gaan nog betaalbaar zijn of worden uitgeleend. Volgens mij zijn zowel bij Nero als Vandersteen nooit censureringen gebeurd wegens racisme, enkel om zaken rond Belgische politiek aan te passen.

over censureringen in Suske en Wiske is er wel een artikel verschenen in de Knack-special "De Avonturen van Willy Vandersteen", maar enkel politiek. Maar het kan je wel op het spoor brengen van bepaalde bronnen.

Over Nero kan ik minder zeggen. Voor zover ik weet zijn er daar nooit correcties op geweest.

Kijk sowieso eens op stripsciaalzaak.be voor speciale artikels over Nero en Suske en Wiske (onderaan de hoofdpagina, onder "toppers").
Geplaatst op 03/11/2020 Citeren
Avatar
Lestat
Geplaatst op 03/11/2020
Origineel geplaatst door $tripofiel
Mag ik vragen wat je bedoeling is met deze strips?


De bedoeling is om concepten van raciale en postkoloniale theorie toe te passen op de strips: ik moet de stripverhalen gewoon inkijken, maar ik ga er zeker geen aantekeningen in maken of iets dergelijks. Ik leen ze, en draag er zorg voor.
Geplaatst op 04/11/2020 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 04/11/2020
Origineel geplaatst door Lestat
Ik denk dat het beter is om de facsimile-uitgaves te zoeken, deze gaan nog betaalbaar zijn of worden uitgeleend. Volgens mij zijn zowel bij Nero als Vandersteen nooit censureringen gebeurd wegens racisme, enkel om zaken rond Belgische politiek aan te passen.

over censureringen in Suske en Wiske is er wel een artikel verschenen in de Knack-special "De Avonturen van Willy Vandersteen", maar enkel politiek. Maar het kan je wel op het spoor brengen van bepaalde bronnen.

Over Nero kan ik minder zeggen. Voor zover ik weet zijn er daar nooit correcties op geweest.

Kijk sowieso eens op stripsciaalzaak.be voor speciale artikels over Nero en Suske en Wiske (onderaan de hoofdpagina, onder "toppers").


Super, bedankt voor de informatie!
Geplaatst op 04/11/2020 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 04/11/2020
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Origineel geplaatst door Nele_Daems
Origineel geplaatst door $tripofiel
Mag ik vragen wat je bedoeling is met deze strips?


De bedoeling is om concepten van raciale en postkoloniale theorie toe te passen op de strips: ik moet de stripverhalen gewoon inkijken, maar ik ga er zeker geen aantekeningen in maken of iets dergelijks. Ik leen ze, en draag er zorg voor.


Ik denk niet dat je veel verzamelaars zal vinden die hun eerste 20 albums zullen uitlenen waar ze zelf zeer spaarzaam mee omgaan.
Zelf mankeer ik alleen het eerste album en zoals mijn collega hierboven zegt zal ik mijn 'kapitaal' NIET uitlenen want een kreuk of ezelsoor is genoeg om het te halveren in waarde!

Je kan beter de facsimile-uitgaves ontlenen in een bibliotheek om in te kijken.
Alvast veel succes met je masterscriptie!
Geplaatst op 04/11/2020 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 04/11/2020
Avatar Lestat
119
Een goede basis voordat je begint aan je onderzoek is misschien wel het boek 'Comic Art Propaganda' van Fredrik Strömberg. Daarin zitten ook korte voorstellen rond beeldvorming van andere rassen, in Amerikaanse en Europese strips.

In het tijdschrift "Uit Het Erasmushuis" nummer 2 (2012), met de titel 'Beeldenstorm', staan er ook zo'n artikels. Ik dacht zelfs een artikel over India in Nero. Maar ik weet niet of die te vinden is in de handel nog. Ik kan het eens opzoeken of die erin staat.
Geplaatst op 08/11/2020 Citeren
Avatar
Lestat
Geplaatst op 08/11/2020
Wow super, bedankt voor de informatie!!


Origineel geplaatst door Lestat
Een goede basis voordat je begint aan je onderzoek is misschien wel het boek 'Comic Art Propaganda' van Fredrik Strömberg. Daarin zitten ook korte voorstellen rond beeldvorming van andere rassen, in Amerikaanse en Europese strips.

In het tijdschrift "Uit Het Erasmushuis" nummer 2 (2012), met de titel 'Beeldenstorm', staan er ook zo'n artikels. Ik dacht zelfs een artikel over India in Nero. Maar ik weet niet of die te vinden is in de handel nog. Ik kan het eens opzoeken of die erin staat.
Geplaatst op 10/11/2020 Citeren
Avatar
Nele_Daems
Geplaatst op 10/11/2020
Avatar Lestat
119
Ik zag juist deze aankondiging. Misschien vind je hier ook wat in terug.

"In januari publiceert Uitgeverij Vrijdag het boek Duizend Bommen en Castraten, maar liefst 572 rijkelijk geïllustreerde pagina's over censuur in strips. Het boek, met een coverillustratie van Kim Duchateau, verschijnt als hardcover en zal 45 euro kosten.
Dit is het levenswerk van Jan Smet, een pionier op het gebied van stripjournalistiek in Vlaanderen. Zijn hele carrière lang, voornamelijk in Stripgids, berichtte hij over censuurgevallen in binnenlandse en buitenlandse strips, in bijzonder veel bekende stripreeksen tot obscure uitgaven. Op een erudiete, informatieve en ook wel amusante manier schreef hij talloze artikels met talloze voorbeelden over allerlei vormen van censuur, van zwarte balkjes of bijgewerkte tekeningen om bloot te verhullen tot publicatieverboden omdat er niet gelachen mag worden met hooggeplaatsten, bevolkingsgroepen, religie, enzovoort. Dit boek is een herwerkte en aangevulde bundeling van al die artikels die een halve eeuw lang verschenen.
In tijden waarin (zelf)censuur weer helemaal terug is en lange tenen nog langer zijn geworden, is dit boek actueel en het overzicht is overdonderend. Dit wordt een standaardwerk, een must voor elke nieuwsgierige stripliefhebber die geïnteresseerd is in grote hompen boeiende stripgeschiedenis.
De voorstelling va Uitgeverij Vrijdag: "Altijd en overal, en in alle vormen van kunst en entertainment, zijn er dingen die niet mogen. Presidenten, pastoors, politici, politiemannen en puriteinen, allemaal blijken ze wel eens lange tenen te hebben en proberen ze dingen te verbieden. In de wereld van het beeldverhaal is dat niet anders. Meer dan vijftig jaar lang boog strippionier Jan Smet zich over stripcensuur. In dit boek, te beschouwen als zijn levenswerk, behandelt hij bekende, soms zeer gemediatiseerde zaken, maar heeft evenveel aandacht voor ondergesneeuwde of vergeten vormen van censuur. Hij gaat van Europa naar de Verenigde Staten en terug, en belandt onderweg op onverwachte plaatsen. Daarmee biedt dit boek een soms trieste, soms verbijsterende, dan weer geestige of verbazingwekkende schaduwgeschiedenis van het beeldverhaal, met een bijzondere focus op wat allemaal niet mocht."
Geplaatst op 09/12/2020 Citeren
Avatar
Lestat
Geplaatst op 09/12/2020
Crew
Avatar $tripofiel
3312
Bedankt om te melden, ik kijk er na nieuwjaar eens naar!
Geplaatst op 09/12/2020 Citeren
Avatar
$tripofiel
Geplaatst op 09/12/2020