Stemmen tellen in reeks, hoe werkt dat?

Avatar Striphens
425
Ik zie zojuist iets wat ik eigenlijk niet begrijp.

Ik las de vreselijke slechte strip "Vieze varkens 2" en wilde daar een dikke onvoldoende voor gaan geven. Dan zie ik dat de reeks een 6.12 heeft. Ik waardeer deel 2 met een 3. Dat deel staat dan op een 4.8 met 11 stemmen.

Deel 1 heeft een 5.83 met 6 stemmen. Deel 3 een 5.5 met 6 stemmen. Deel 4 (Frans) heeft geen stemmen. Het gemiddelde van al die waarden (5.83 / 4.8 / 5.5) kan nooit een voldoende zijn.

Kan iemand me uitleggen waar de score voor de reeks op is gebaseerd?
Ik ben benieuwd...
Geplaatst op 19/11/2020 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 19/11/2020
Hallo,
Ik vroeg me hetzelfde af, enkele jaren geleden.🤔 Daarom weet ik. Og waar ik het antwoord vond.

Kijk een op het forum bij Site > help > score FAQ. Hieronder heb ik een kopie geplakt.
En op wikipedia staat nog beter uitgelegd wat een ‘bayesian average’ is.
Hogere wiskunde, maar het houdt steek als je de extremen wil afvlakken 🙂


Waarom heeft een strip op de pagina zelf een andere score als in de lijst met beste strips?
Een strip heeft 2 scores: een rekenkundig gemiddelde van de gegeven scores van alle uitgaves van die strip, en een bayesian average. Die laatste score wordt pas berekend bij een bepaald minimum aan stemmen (momenteel 10), houdt rekening met het aantal stemmen en voert ook correcties uit op de score, zodat enkele extreme stemmen de score niet vertekenen. Het is deze score die getoond wordt in de lijst van beste strips.
De bayesian average zal voor goede strips lager zijn dan het rekenkundig gemiddelde, bij slechte strips hoger. Hoe meer stemmen een strip heeft, hoe dichter de twee bij elkaar zullen liggen.

Hoe worden de scores van uitgevers en collecties berekend?
Hun score wordt bepaald op basis van de bayesian average van de strips van die uitgever of collectie. Dat wil zeggen dat enkel de strips met minimaal 10 stemmen in de berekening worden opgenomen.

Hoe wordt de score van een auteur berekend?
Zijn/haar score wordt bepaald op basis van de bayesian average van de strips waaraan die auteur mee werkte als scenarist, tekenaar of inkleurder, dus niet als hij een andere functie verzorgde. Omdat de bayesian average gebruikt wordt, worden enkel strips met minimaal 10 stemmen in de berekening opgenomen.
Geplaatst op 19/11/2020 Citeren
Avatar
Jan Martens
Geplaatst op 19/11/2020
Je hebt er ook nog een Faq.scores met de uitleg iets anders geformuleerd:

Wat is het nut van de scores
Om mensen een idee te geven of een strip de moeite is om te lezen maken we het mogelijk dat iedereen een score geeft op een schaal van 1 tot 10. Zo kan een nieuwe bezoeker aan de hand van de score zien of de strip al dan niet de moeite zou kunnen zijn.

Hoe worden scores berekend?
Op de strippagina zelf is dit gewoon een rekenkundig gemiddelde van alle stemmen.
Op alle andere plaatsen wordt een Bayesian average gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de score van strips met weinig stemmen meer naar het gemiddelde worden getrokken, zodat extreme stemmen het resultaat minder vertekenen.

Waarom wordt een andere berekening gebruikt voor de strippagina en de lijst met beste strips?
Voor de lijst met beste strips is het gewoon correcter om met een Bayesian average te werken omdat extreme stemmen dan wat minder het resultaat vertekenen. Op de strippagina tonen we het rekenkundig gemiddelde omdat we dan ook al de score kunnen tonen als de strip nog niet genoeg stemmen heeft om de Bayesian berekening uit te voeren.

Een reeks heeft een score van 0, alhoewel sommige albums wel al stemmen hebben. Waarom?
Enkel strips met voldoende stemmen (momenteel 10) worden gebruikt om de score van een reeks te berekenen. Als geen enkel album in de reeks genoeg stemmen heeft, zal de score dus 0 zijn.
Geplaatst op 19/11/2020 Citeren
Avatar
Jan Martens
Geplaatst op 19/11/2020
Crew
Avatar woelfie
4066
Origineel geplaatst door StripHens
Het gemiddelde van al die waarden (5.83 / 4.8 / 5.5) kan nooit een voldoende zijn.

Merk op dat ook de "slechtste strip in de databank" nog net een voldoende haalt. :D
Geplaatst op 20/11/2020 Citeren
Avatar
woelfie
Geplaatst op 20/11/2020
Crew
Avatar Surya
13236
Bedankt om dit zo helder uit te leggen :D
Geplaatst op 20/11/2020 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/11/2020
Avatar Striphens
425
Origineel geplaatst door woelfie
Merk op dat ook de "slechtste strip in de databank" nog net een voldoende haalt. :D

Een 5.02 is in NL een onvoldoende; da's min voor een Asterix!
Een 5.5 is in NL de kleinste voldoende (een zogenaamde studententien: meer hoef je niet per se te halen).
Persoonlijk zie ik een 6 als kleinste voldoende.

Ik dank jullie hartelijk voor de superduidelijke uitleg. En inderdaad begon die uitleg al bij Surya's uitleg in [forum=6685]2011[/forum].
Geplaatst op 20/11/2020 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 20/11/2020
Avatar Striphens
425
En naarmate ik er langer over nadenk...
Dit -gedoe- klopt toch eigenlijk niet?

Een beetje wiskunde maakt alles boven de 6 echt heel twijfelachtig.
Een blik in de boeken geeft veel zekerheid!
Geplaatst op 21/11/2020 Citeren
Avatar
Striphens
Geplaatst op 21/11/2020
En weegt de stem van sommigen niet door?
lk las net "Minik".
Score in de Reeks vóór mijn stem was : 8.01/10 #602, 11stemmen.
Ik quoteer de strip met een 7.5.
Ik doe een refresh en zie 8.01/10 #602, 11stemmen?
Ik heb dat nog al een paar keer gemerkt...
Bedankt voor de verduidelijking!
Geplaatst op 23/01/2022 Citeren
Avatar
Mbtobaccos
Geplaatst op 23/01/2022
Crew
Avatar Veter
7823
De score bij een individuele strip wordt onmiddellijk aangepast. Ik zag daar staan 8.58/10 #602 bij 12 stemmen.

Maar de score bij het reeksoverzicht (en alle andere overzichten) worden inderdaad niet dadelijk herberekend. Omdat dit wat meer ingewikkelde berekeningen zijn en belastend voor de server, hebben we een aantal knoppen in het adminstratiepaneel om die te laten herberekenen (telkens voor de hele databank). En dat wordt zeker ook niet elke dag gedaan. Ik ben daar daarnet nog eens aan begonnen, en het reeksoverzicht is nu ook aangepast met jouw score erbij. :-)
Geplaatst op 23/01/2022 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 23/01/2022
Bedankt, dat verklaart alles :D
Geplaatst op 24/01/2022 Citeren
Avatar
Mbtobaccos
Geplaatst op 24/01/2022
Crew
Avatar fluiten
7775
Als je geen verandering ziet is het ook belangrijk om je pagina opnieuw te laden. Die fucking cache altijd. ;-)
Geplaatst op 03/02/2022 Citeren
Avatar
fluiten
Geplaatst op 03/02/2022