Conquests 1 - Islandia

Crew
Avatar Iyo74
6892
Ergens in de toekomst heeft de mensheid het klaargespeeld om z’n heimat finaal te verwoesten. De enige hoop op overleven van de soort is het koloniseren van exoplaneten en dus werden armada’s uitgestuurd. Eén van die armada’s heeft als eindbestemming Islandia (Spaans voor ‘Ijsland’), een ijsplaneet waar de mens moet trachten samen te leven met de inheemse bevolking. Maar waar een leger wordt uitgestuurd om vredevol samenleven mogelijk te maken, mag je problemen verwachten…

Het album start met een scène geïnspireerd op ‘2001 A Space Odyssey’ waarin een zwarte monoliet de ’vonk’ van intelligentie schonk aan de mensheid. Iets wat bij mij steeds de nodige nieuwsgierigheid opwekt. Kwestie is dan om die interesse vast te houden. En daar slaagt Jean-Luc Istin wonderwel in! Het verhaal overstijgt het normale ‘ik kwam, ik zag en ik overwon (of ook vaak: ging tenonder)’ van heel wat reeksen waarin een legermacht de hoofdrol speelt. Er is voldoende plaats voor actie, ontdekking, maar ook voor gevoel.

Het tekenwerk van Zivorad Radivojevic spreekt me ook aan en vormt een uitstekende match met de setting. Gecombineerd met het spelen met de pagina-indeling en het variëren in grootte van de tekeningen, zorgt dit voor een erg aangename leeservaring.
De inkleuring van Eber Evangelista bepaalt mee de sfeer maar doet soms overbelicht aan. Vooral bij (naakte) lichamen is er naar mijn gevoel teveel contrast.

Hét grote voordeel van dit album/deze reeks is dat elk boek afzonderlijk te lezen is. Alles draait om verschillende groepen mensen op een verschillende bestemming en het verhaal eindigt op de laatste pagina (hoewel er toch ruimte is om er eventueel een vervolg aan te breien). Een verademing tussen ellenlang uitgesponnen reeksen.

Nog dit: oorspronkelijk waren er 5 albums voorzien in deze reeks, maar in het Frans werden reeds 8 albums uitgebracht. Als ze allemaal het niveau van Islandia aanhouden, hoor je mij alvast niet klagen!

Besluit: een stevig begin van deze reeks! Zeker de moeite waard voor liefhebbers van het genre.
Geplaatst op 09/09/2021 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 09/09/2021