XIII 27 - Geheugen opgeladen

Crew
Avatar Iyo74
6892
XIII, de man die een groot deel van z’n geheugen kwijtspeelde, heeft dankzij medische hulp flarden van z’n verleden terug gekregen. Daardoor is hij kunnen infiltreren in de Mayflower-stichting die geleid wordt door de weduwe van president Wally Sheridan. Om het leven van 2 gegijzelde kennissen te redden, moet Jason een doelwit uitschakelen. Een daad met vergaande, wereldwijde gevolgen…

De intriges blijven, nu reeds 27 albums lang, komen en je vraagt je af wat er nog uit de pen van Yves Sente kan vloeien. Voorlopig nog meer dan genoeg, want met dit album bewijst de auteur dat het verhaal van de man zonder geheugen nog niet is uitverteld. Nieuwe intriges en hopen actie zijn opnieuw aanwezig en zorgen alweer voor een uiterst aangenaam stukje literatuur. Toch bekruipt me (zeker op het einde van het album) het gevoel dat het uitmelken van de reeks wel eens gestart zou kunnen zijn. Naar mijn gevoel wordt de aanzet voor cyclus 3 gegeven. Of dat er een is die ik ga blijven volgen, zal nog moeten blijken.

Door de vele plotwendingen en alternatieve namen van het hoofdpersonage hou je er als lezer best je aandacht bij. Zeggen dat je best alle albums nog eens herleest (wat ondergetekende wel met veel plezier heeft gedaan), is waarschijnlijk een brug te ver voor velen. Gelukkig beginnen de meeste albums steeds met een korte samenvatting van wat er eerder gebeurde, waardoor je de grote lijnen snel weer mee hebt.

Iouri Jigounov is sedert de start van deze cyclus (die start met album 20 - Mayflower Day) de vaste tekenaar van dienst. Hij heeft de personages duidelijk in de vingers en weet het verhaal goed neer te zetten. Mij trof vooral de manier waarop hij in dit album een luchtgevecht boven en in de natuur in beeld bracht met prachtig gedetailleerde beelden.

Besluit: een meer dan leeswaardig album dat van mij een waardige afsluiter had mogen vormen van deze reeks.
Geplaatst op 13/12/2021 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 13/12/2021