Lefranc 33 - Het Ares-schandaal

Avatar Flow_
68
Dit verhaal heeft voor alle duidelijkheid niets te maken met de Nederlandse Netflix-serie Ares, uitgezonderd dat de Tweede Wereldoorlog natuurlijk ook horror was.

Guy Lefranc, de volwassen Franse tegenhanger van Kuifje, komt als journalist in 1956 in aanraking met het verhaal van Marlene, de dochter van een Duitse kolonel tijdens de Tweede Wereldoorlog. Die vertelt hoe het eskader van haar vader in 1940 aangevallen en volledig vernietigd werd door 2 onbekende types vliegtuigen. Hij was de enige overlevende die het kon navertellen, echter werd zijn verhaal in de doofpot gestopt. Nu 16 jaar later proberen Lefranc, Marlene en Jules, een kennis van Lefranc, uit te klaren wat er destijds echt gebeurd is en waar die vreemde vliegtuigen vandaan komen. Al snel komen ze op een spoor en duiken ze in een meer op de plaats waar het vliegtuig destijds neerstortte. Eens ze het vliegtuig vinden, worden ze gearresteerd door 2 mannen. Gelukkig weten ze te ontsnappen en wat later laten ze het vliegtuig bergen. Maar plots komt de lokale politie ter plaatse om het boeltje op te eisen. Jules heeft echter iets interessants gezien op het vliegtuig.. Waarom doet de politie en de Franse defensie zo moeilijk, hebben ze iets te verbergen? En wat heeft Jules gezien op het vliegtuig?

Dit jaar is het de 70-jarige viering van Lefranc, getekend door wijlen geestelijke vader Jacques Martin (ook bekend van Alex, Tristan,…). Dit album is het resultaat van auteur Roger Seiter (Sherlock Holmes, Wild River,…) en tekenaar Régric (Het rariteitenmuseum). Beiden zijn intussen ingewerkt in deze reeks en dat merk je. Het verhaal en de tekeningen zijn samenhangend en vormen een mooi geheel. Er zijn soms veel dialogen en tekst te lezen, maar dit verveelt geen moment. Het mysterie rond de vliegtuigen wordt mooi opgebouwd met de nodige vraagtekens voor de lezer. Ook de tekeningen voelen degelijk aan en zijn deze klassieke reeks waardig. Enkel zitten er hier en daar slordigheden in; zo breken ze een slot van een loods open terwijl iets verder een kapot raam open staat…

Tegenwoordig zijn vliegtuigen hot topic, met als referentie de film Maverick die momenteel blijft scoren in de cinema. Ook in dit album is het terug volop nostalgie naar de eerste albums van Lefranc!

3,9/5 sterren
Geplaatst op 02/07/2022 Citeren
Avatar
Flow_
Geplaatst op 02/07/2022
Ik vond dit deel erg leuk om te lezen je waant je echt in de jaren 50 van vorige eeuw, ik vind het tekenwerk van Regic echt super. Hij is met recht 1 van mijn fav tekenaars en ook het verhaal van Roger Seiter is goed, van mij mag dit team nog heel veel jaren Lefranc blijven maken.
Geplaatst op 03/08/2022 Citeren
Avatar
Gerlof78
Geplaatst op 03/08/2022