MET ESRA IS ALLES GOED - met Hermann ook?

Avatar Aris
6
Ik weet dat er bezuinigd wordt bij uitgevers maar een tikje controle en continuiteit is toch wel wenselijk in een populaire reeks als Jeremiah. Ik las op de website van Kurt al dat er verschil zat in de hoogte van het boek maar dat neem ik nog voor lief (was me eerlijk gezegd nog niet opgevallen).
Wat me echt stoort is de zo nu en dan rommelige en slechte lettering. Er wordt bijna niet meer handgeletterd - helaas - maar in dit boek is de computer wel heel erg grillig.
Zelfs daar kan ik nog wel mee leven maar waar ik echt niet tegen kan is het feit dat in de tekst fouten zijn waardoor het verhaal niet meer klopt. Ik weet niet of dit terug te leiden is naar een vertaling maar het feit dat Kurdy a.h.e.v. het verhaal eerst zijn belager neerschiet met zijn laatste kogel en daarna nog eens in de lucht schiet (met welke kogel??) om Jeremiah te lokaliseren is toch wel heel erg jammer!

Het is zonde van Hermann's kwaliteit en kunst, dit zijn toch grove fouten van - in ieder geval - de vertaler en de uitgever.

Of ben ik hier de enige in?


Aris
Geplaatst op 23/03/2008 Citeren
Avatar
Aris
Geplaatst op 23/03/2008
Crew
Avatar Surya
13250
Dat soort fouten gebeurt helaas vaker dan leuk is, en ik vrees dat dat altijd zo zal blijven. Vroeger was er op de SSZ site een sectie met fouten in strips, ik zou er op deze site ook graag een toevoegen (meer een sectie weetjes + fouten, per reeks)
Geplaatst op 24/03/2008 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 24/03/2008
Crew
Avatar Veter
7832
Origineel geplaatst door Surya
Vroeger was er op de SSZ site een sectie met fouten in strips, ik zou er op deze site ook graag een toevoegen (meer een sectie weetjes + fouten, per reeks)


Dat is een leuk idee! :)

En inderdaad spijtig dat dit soort fouten niet door de auteur zelf opgemerkt wordt! :(
Geplaatst op 24/03/2008 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 24/03/2008
Crew
Avatar Iyo74
6895
Origineel geplaatst door Surya
Vroeger was er op de SSZ site een sectie met fouten in strips, ik zou er op deze site ook graag een toevoegen (meer een sectie weetjes + fouten, per reeks)

Dat is inderdaad een héél tof idee! Bezocht dat onderdeel op de SSZ regelmatig en om eerlijk te zijn: ik heb van die hele database een kopie staan! Dus moest je dat ooit toevoegen Surya, heb ik onmiddellijk heel wat materiaal om het te stofferen...
Geplaatst op 24/03/2008 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 24/03/2008
Avatar Jean-Paul
384
Wat ik wel een aardige vond in Thorgal 15: De meester van de bergen (SPOILER!):

Op p. 46 zegt de eerste luitenant van Saxegaard: "Saxegaard is in zijn fort, vijf dagen rijden van hier". De Saxegaard waar deze luitenant het over heeft is een vrouw, en dat weet die luitenant maar al te goed.

De kwestie waar de vertaler mee geworsteld zal hebben: in het Frans kun je aan het bezittelijk voornaamwoord niet zien of de bezitter een man of vrouw is; het richt zich naar het zelfstandig naamwoord dat erachter staat ('sa chateau' of wat dan ook). Dat komt Van Hamme goed van pas, want op dit punt wil hij de lezer nog niet laten weten dat deze versie van Saxegaard een vrouw is. In het Nederlands moet deze 'sa' met 'zijn' of 'haar' vertaald worden, al naar gelang het geslacht van de persoon wiens fort het is, en dus geef je de clou twee pagina's te vroeg weg. Dat wilde de vertaler blijkbaar niet, dus koos hij voor 'zijn'.

(Waar je als welwillende lezer dan weer het excuus bij kunt bedenken: deze luitenant heeft misschien instructies gekregen om te doen alsof zijn baas een man was tegenover Thorgal... Maar dat stáát nergens.)
Geplaatst op 24/03/2008 Citeren
Avatar
Jean-Paul
Geplaatst op 24/03/2008
Avatar Herbert
1106
Origineel geplaatst door Surya
Ik zou er op deze site ook graag een toevoegen (meer een sectie weetjes en fouten, per reeks)


Fantastisch idee, Surya !
... en Iyo74 heeft je meteen een reden gegeven om er niet te lang mee te wachten :D
Geplaatst op 24/03/2008 Citeren
Avatar
Herbert
Geplaatst op 24/03/2008
Avatar Aris
6
Dat is inderdaad een goed idee, misschien kan je dan meteen een onderdeel taalfouten mee want ook daar kan ik me bij tijd en wijle erg aan storen, sorry voor het extra werk dat ik plots inbreng..
Geplaatst op 01/04/2008 Citeren
Avatar
Aris
Geplaatst op 01/04/2008
Avatar ignoramus
605
helemaal voor.
zoals 'le pinaileur..." in bodoï, een forum voor oplettende lezertjes.
Mocht je een 'sticky' thread in een forum kunnen maken, hoef je d'r helemaal niks apart voor te voorzien.
Geplaatst op 02/04/2008 Citeren
Avatar
ignoramus
Geplaatst op 02/04/2008