Rik Ringers -> nachtmerrie

Crew
Avatar cuppenh
1520
Geen wonder dat Rik een nachtmerrie heeft. Het album staat als nummer 13 geregistreerd. Volgens de opeenvolgende eerste drukken die ik hier kan raadplegen is dit als nummer 11 uitgekomen, na "de 5 onzichtbaren". Ook het jaar geeft hierin een indicatie aan.
SPOKEN IN DE NACHT en DE GEZELLEN VAN DE DUIVEL schuiven een plaatsje op (12, respectievelijk 13)
Geplaatst op 10/06/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 10/06/2008
Crew
Avatar Veter
7831
Ai, dat is iets anders.
Chronologisch gezien zal je allicht gelijk hebben, maar Nachtmerrie voor Rik Ringers wordt in de titellijst van latere uitgaves altijd als het 13de album gezet. Ik zou dus eigenlijk pleiten om dat album daar te laten staan.

http://www.stripinfo.be/strip.php?strip=6717
Geplaatst op 11/06/2008 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 11/06/2008
Crew
Avatar cuppenh
1520
Ja, als je het zo bekijkt staat het daar beter.
Daarentegen; als je hier de titels nakijkt die in de franse INTegrale versie voorbij komen INT tome 4 wordt het weer als elfde verhaal voorgesteld....

Laat maar staan zou ik ook zeggen als dat de "moderne" volgorde schijnt te zijn.

[EDIT] Het liet me geen rust, ik moest het nakijken. Ja, vreemd en raar,
het album verschijnt in 1970 als elfde en wordt in de titellijst achterop (toen nog bestaande uit mini-covers) als zodanig aangegeven; ook op de volgende albums. Circa 1974, als de mini-covers plaats maken voor de tekstuele titellijst is het plots album nummer dertien geworden. En sindsdien zo gebleven, ook als in 1983 de titels genummerd op de lijst verschijnen. Dus zo modern is die volgorde ook weer niet, hij heeft de dertiende plek na 30+ jaar wel ruimschoots verdiend.

Tevens heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om meteen even te kijken naar de exacte tekst die staat op de wikkel van album 48 - Het geheim van Agatha :

"100 jaar na haar geboorte" Hulde aan Agatha Christie
Geplaatst op 11/06/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 11/06/2008
Crew
Avatar cuppenh
1520
We zijn in ieder geval niet de enigen die het probleem van de verwisseling hebben gezien. Kijk wat ik vond toen ik mijn verzameling aan het bijwerken was in mijn Collector's File V3:

http://img180.imageshack.us/img180/7286/rrinfoti2.jpg

(even klikken op de afbeelding, natuurlijk)
Geplaatst op 11/06/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 11/06/2008
Crew
Avatar Veter
7831
:) inderdaad

Ik zet het er bij als opmerking
Geplaatst op 11/06/2008 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 11/06/2008