Rataplan - De bode

Crew
Avatar cuppenh
1520
Van De bode bestaan twee versies:
één met geplastificeerd omslag en één met gevernist omslag.
Geplaatst op 27/06/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 27/06/2008
Crew
Avatar Veter
7823
Beschouw je dat als een andere uitgave? Of volstaat een opmerking hier?
Geplaatst op 27/06/2008 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 27/06/2008
Crew
Avatar cuppenh
1520
Nou had ik het zodanig geformuleerd dat die beslissing bij de moderator zou komen te liggen. Jammer, mislukt. ;)
Nu ik zo direct om een antwoord gevraagd word, kan ik het volgende stellen:
1) Als ik een verhaal dubbel (of 3x, 4x etc.) in de kast heb staan en ze zijn niet 100% hetzelfde, dan zijn ze voor mij geen dubbels maar andere varianten;
2) Als ik een reeks helemaal compleet wil hebben zou ik beide versies kopen, dus deze niet als dubbels maar als varianten beschouwen.
Yep, voor mij zijn het verschillende uitgaven.
(btw, datzelfde is ook geldig voor herdrukken: de herdruk van Indianen-reeks 5 is voor mij nog steeds een andere uitgave :) )
Geplaatst op 27/06/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 27/06/2008
Crew
Avatar Veter
7823
Ah, maar daar zijn we toch duidelijk over, gewone herdrukken (dus geen wijzigingen in cover) nemen we niet op.
Die Indianenreeks is misschien maar één keer herdrukt, maar sommige populaire commerciele reeksen worden regelmatig herdrukt.
Je kan in je collectiebeheer, met vakjes 'Druk' en/of 'Opmerking' voldoende nuanceren of verduidelijken hoe het met je albums zit, denk ik.
Geplaatst op 27/06/2008 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 27/06/2008
Crew
Avatar cuppenh
1520
Ja, zo heb ik het ook aangepakt. Aantal =2 en Opmerking = 1e druk en herdruk 1978
Duidelijk herkenbaar dus.

Mijn motivatie voor het kopen van herdrukken is in principe volgens deze regels:
1) De herdruk heeft een afwijkende cover
2) De herdruk heeft een afwijkende inhoud (meestal dan ook afwijkende cover)
3) De herdruk is van een duur antiquarisch exemplaar (al dan niet afwijkingen aanwezig)
4) De herdruk is het enigste album om de reeks echt totaal "compleet" te maken
- zoals die van de Indianenreeks -doodzonde dat het de enigste is zonder een behoorlijke afwijking...

Daartegenover staat ook de instelling ten opzichte van het niet kopen van herdrukken:
1) Eén herdruk is meestal meer dan genoeg (Ik heb geen behoefte aan een aparte opslagplaats voor Suske en Wiskes e.d.)
2) Herdrukken alleen kopen als je op dat moment geen mogelijkheid hebt om het origineel te kopen.
3} Herdrukken alleen kopen van reeksen die je werkelijk interesseren (geld-management speelt ook een rol)

Maar als ik ze eenmaal in de kast heb staan, zijn het altijd aparte varianten voor mijn gevoel. :)
Geplaatst op 27/06/2008 Citeren
Avatar
cuppenh
Geplaatst op 27/06/2008
Crew
Avatar T.I.A
3660
Origineel geplaatst door cuppenh
Nou had ik het zodanig geformuleerd dat die beslissing bij de moderator zou komen te liggen. Jammer, mislukt. ;)
Nu ik zo direct om een antwoord gevraagd word, kan ik het volgende stellen:
1) Als ik een verhaal dubbel (of 3x, 4x etc.) in de kast heb staan en ze zijn niet 100% hetzelfde, dan zijn ze voor mij geen dubbels maar andere varianten;
2) Als ik een reeks helemaal compleet wil hebben zou ik beide versies kopen, dus deze niet als dubbels maar als varianten beschouwen.
Yep, voor mij zijn het verschillende uitgaven.
(btw, datzelfde is ook geldig voor herdrukken: de herdruk van Indianen-reeks 5 is voor mij nog steeds een andere uitgave :) )




versta je maar gelijk bij jommeke heb je soms 22 herdrukken :rolleyes: ...

zit al genoeg achter de laptop :D ;)
Geplaatst op 27/06/2008 Citeren
Avatar
T.I.A
Geplaatst op 27/06/2008