welke albums zijn herdrukt als welke delen?

Crew
Avatar Surya
13259
Heeft er iemand info over welke van de originele albums heruitgebracht zijn onder welke titel en deel?
Geplaatst op 24/05/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 24/05/2006
Crew
Avatar Iyo74
6892
Ik heb de indruk dat het niet zo eenvoudig is om een antwoord te geven op je vraag. Vermoedelijk zijn sommige verhalen van album gewisseld. Dit is wat ik heb achterhaald vooraleer ik tot de bovenstaande conclusie kwam (het verhaal dat bij de huidige reeks op de cover staat, staat zeker ook in de oude uitgave):

Trigië 1 - Strijd om Trigië (zowel oude uitgave van 73 als de nieuwe van 92)
Trigië 2 - Laatste uur voor Elekton (92) / Trigië 15 - Laatste uur voor Elekton (80)
Trigië 3 - Stad onder vuur (93) / Trigië 16 - Stad onder vuur (80)
Trigië 4 - De groene hel (??) / Trigië
Trigië 5 - De slag om Trigopolis (94) / Trigië 18 - De slag om Trigopolis (81)
Trigië 6 - Duel met de dood (94) / Trigië 19 - Duel met de dood (81)
Trigië 7 - De zonen van de keizer (94) / Trigië 13 - De zonen van de keizer (80)
Trigië 9 - De strijd om de macht (95) / Trigië 7 - De strijd om de macht [78]
Trigië 10 - De plaatsvervanger (95) / Trigië 12 - De valse keizer (79)
Trigië 11 - Dreiging uit het heelal (96) / Trigië 4 - Dreiging uit het heelal (77)
Trigië 12 - De gewetenloze bediende (96) /
Trigië 13 - De wraak van een vriend (96) / Trigië 2 - De Gevangene van Zerss (77)
Trigië 14 - De gestolen formule (97) /
Trigië 15 - De vloek van de mummie (97) / Trigië 10 - Planeet van de angst (79)
Trigië 16 - De dubbelganger (97) / Trigië 6 - In de greep van het kwaad [78]
Trigië 17 - Het boze oog [98] / Trigië 8 - Het boze oog [78]
Trigië 18 - De genezende gokker [98] / Trigië
Trigië 19 - De vergeten vallei [98] / Trigië 20 - De groene plaag (81)

Het moment dat ik meer weet, laat ik dat meteen weten!
Geplaatst op 03/06/2006 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 03/06/2006
Crew
Avatar Surya
13259
Indien de inhoud van de albums inderdaad verschilt, kan ik ze niet als alternatieve versie opgeven natuurlijk. De korte verhalen zijn blijkbaar regelmatig van album geswitcht. We zullen dus nogal wat dubbele nummering moeten hebben...
Geplaatst op 24/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 24/08/2006
Crew
Avatar Iyo74
6892
Ik vrees het ook... Het vak met opmerkingen zal goed van pas komen bij deze reeks!
Geplaatst op 24/08/2006 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 24/08/2006
Crew
Avatar Surya
13259
Yep. Ik heb bij enkele delen al de lijst met verhalen gezet...
Geplaatst op 24/08/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 24/08/2006
De inhoud verschilt wel degelijk. 't Is te zeggen, de oude reeks van Oberon omvat alles van Trigië ongeacht de tekenaar (nuja, alles, toch alles totdat Oberon er mee ophield). De reeks heruitgaven van Big Balloon bevat enkel het werk van Don Lawrence en is hier en daar anders ingedeeld zoals hiervoor reeds aangegeven.

Op Planète Bd heb ik uiteindelijk maar besloten om er 2 "aparte" reeksen van te maken, anders werd het een soep.

Eigenlijk kan je het een beetje vergelijken met die 2 verschillende "reeksen" van Guust Flater. Uiteindelijk bevaten ze min of meer hetzelfde, maar hier en daar zitten er verschillen op of zijn er toevoegingen gebeurd.

Tenzij je uiteindelijk alle albums zelf hebt (en ik ga nu ook niet voor m'n plezier beide versies proberen opzoeken) blijft het maar de vraag hoe het nu net in elkaar zit.

In ieder geval zijn de Big Balloon versies geen herdrukken zoals we die gewoon zijn.
Geplaatst op 24/08/2006 Citeren
Avatar
Scaramanga
Geplaatst op 24/08/2006
Avatar ronald
2
Ik denk dat het duidelijk moet zijn wat een herdruk of heruitgave/herziening zou moeten zijn.

Op http://stripdatabase.nl hebben we ervoor gekozen om alle verhalen los op te nemen in de database, maar kan worden aangegeven in welk album het verhaal zit.

Trgië blijft Trigië, en het opnemen als twee series is louter een keuze door de beperking van het systeem en niet de werkelijkheid.

Zo zijn er meerdere voorbeelden door wijziging van uitgever en nummering. Het aanhouden van de laatste nummering zoals dat op het laatste album staat biedt dan een handvat, maar ook daar kunnen systeembeperkingen een rol spelen.

Op http://stripdatabase.nl proberen we hetzelfde als stripinfo.be, we zijn er nog lang niet maar we groeien gestaag. Het is veel invoer werk, maar het blijft leuk.

Kom eens kijken zou ik zeggen!

groetjes, namens stripdatabase.nl

Ronald
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
ronald
Geplaatst op 20/09/2006
Trgië blijft Trigië, en het opnemen als twee series is louter een keuze door de beperking van het systeem en niet de werkelijkheid.

Het kan ook een keuze zijn ter overzichtelijkheid van de database voor de gebruiker ... het seimpelweg afdoen als een beperking in het systeem is veel te makkelijk.

Beide manieren hebben hun voor- en nadelen, uiteindelijk komt het op persoonlijke voorkeur aan.
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
Scaramanga
Geplaatst op 20/09/2006
Avatar ronald
2
Een keuze ter opverzichtelijkheid zou zijn dat trigië trigië blijft en dat je de mogelijkheid dit te splitsen. Zo zouden verzamelaars ervoor zelf kunnen kiezen en niet hoe het systeem de series indeelt.

Als het technisch mogelijk is de splitsing niet te maken is dat altijd overzichtelijker dan hetgeen uiteindelijk op je lijstje staat.

Nogmaals dat is ook verbonden aan gebruikersgemak en keuze. Zo ook het plaatsen van herdrukken van albums en specifieke misdrukken. Het is maar hoe volledig wil je het maken. Maar is meestal wel een implementatie (lees systeem) keuze.

het is een bljft een keuze dat ben ik met je eens, series zoals Trigië zijn meestal dan ook een uitzondering.

Hetzelfde is van toepassing als een serie van naam verandert. Zijn het allemaal aparte series of hou je de laatste naam aan van de serie (dat is zoals het bij http://stripdatabase.nl) werkt.

Vind het dan ook leuk om erover te discuseren, het systeem wordt er dan hopelijk alleen beter door.
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
ronald
Geplaatst op 20/09/2006
Crew
Avatar Surya
13259
Originally posted by ronald
Hetzelfde is van toepassing als een serie van naam verandert. Zijn het allemaal aparte series of hou je de laatste naam aan van de serie (dat is zoals het bij http://stripdatabase.nl) werkt.

Ik zet de standaard reeksnaam op de recentste maar voeg een alternatieve titelnaam toe zodat de reeks wel nog gevonden kan worden onder de oude naam...
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/09/2006
Crew
Avatar Iyo74
6892
Origineel geplaatst door Surya
Ik zet de standaard reeksnaam op de recentste maar voeg een alternatieve titelnaam toe zodat de reeks wel nog gevonden kan worden onder de oude naam...

Ik was net aan het bekijken om de reeks "Guust" goed te keuren, maar dierf dit niet te doen omdat ik me afvroeg of deze nu onder de naam "Guust" of "Guust Flater" moest worden geplaatst. Dit is natuurlijk een mooie oplossing...
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 20/09/2006
Crew
Avatar jeroen
140
Origineel geplaatst door Iyo74
Ik was net aan het bekijken om de reeks "Guust" goed te keuren, maar dierf dit niet te doen omdat ik me afvroeg of deze nu onder de naam "Guust" of "Guust Flater" moest worden geplaatst. Dit is natuurlijk een mooie oplossing...


Op de cover staat gewoon Guust, dus dit is m.i. de officiële reekstitel.
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
jeroen
Geplaatst op 20/09/2006
Crew
Avatar Surya
13259
Ik denk idd dat het gewoon Guust is
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
Surya
Geplaatst op 20/09/2006
Crew
Avatar Iyo74
6892
Blijkbaar is het idd "Guust". Maar ik vermoed dat veel mensen zullen zoeken op "Guust Flater" (ik was er al m'n hele leven -blijkbaar ten onrechte- van overtuigd dat dat de titel was; de mensen van ZD blijkbaar ook) en dan wordt er niets gevonden. Misschien dit toch ingeven als alternatieve titel?
Geplaatst op 20/09/2006 Citeren
Avatar
Iyo74
Geplaatst op 20/09/2006