Volgorde in de lijst van de reeks

Avatar Delfeno
20
Hoi, "... voor eenieder wie het aanbelangt ..." ;)

Het betreft hier een vraag / opmerking in verband met de reeksen "Reizen van Alex, de" en "Reizen van Tristan, de".

Ik ben een van de (on?)gelukkigen die omwille van de degelijkheid van de reeksen "Avonturen van Alex/Tristan/Lefranc/Lois/Orion/..., de" ook deze bijreeksen mordicus wou verzamelen. Enerzijds hebben deze bijreeksen weinig of niets te maken met het medium "Strips", anderzijds moet ik toegeven dat deze "Documentaires" vrij degelijk gemaakt zijn - maar toch heb ik bij elk nieuw deel een onaangenaam buikgevoel dat deze bijreeksen pure geldklopperij / uitmelkerij zijn ... ?( ... tot zo ver mijn (korte) mening.

Mijn feitelijke vraag / probleem is dat in de lijst van deze reeksen de reeds in het Nederlands uitgebrachte delen en de tot nu toe enkel in het Frans uitgebrachte delen gewoon door elkaar staan zonder onderscheid. Ik verzamel enkel de Nederlandstalige delen en gebruik ook de lijsten van deze site om mijn verlanglijst op te stellen - bij deze reeksen is het wel zeer moeilijk om hiervan een overzicht te filteren - kan er eventueel geen extra teken aan de nummering toegevoegd worden zoals bij zo veel andere reeksen gedaan wordt ?

Het wordt dan nog moeilijker gemaakt door het feit dat er geen nummering is binnen deze reeksen, en dat er van bepaalde delen ook verschillende strips uitgebracht zijn (bv. : Egypte 1-2-3, Griekenland 1-2, etc. ...). Heeft iemand hier soms een oplossing voor ?

Ik stel me tevens de vraag of alle Franse delen ook in het Nederlands vertaald zullen worden ? er zijn immers al veel meer delen in het Frans uitgebracht en sommige al een hele tijd geleden ! als iemand hierover soms wat meer weet zou ik het graag horen.

Tenslotte ... "last but not least" ... nog een dikke proficiat aan de mens(en) die deze website continu verbeteren / optimaliseren / uitbreiden, ik heb reeds verschillende andere soortgelijke websites bezocht en kan overtuigd stellen dat ik me hier het beste thuis voel en het meest tevreden ben van de informatie die hier beschikbaar is. Natuurlijk is de database nog (lang ?) niet compleet, wat mij niet meer dan normaal lijkt te zijn gezien de hoeveelheid aan strips 'wereldwijd' en de beperkte beschikbare gegevens van voor het "digitale" tijdperk, maar met een slaagpercentage van 99,99 % (in het geval van mijn collectie van ca. 1800 strips welteverstaan) ben ik uiteraard méér dan tevreden ... :D

DOE ZO VOORT ..... :))
Geplaatst op 11/09/2009 Citeren
Avatar
Delfeno
Geplaatst op 11/09/2009
Crew
Avatar Veter
7839
Blij dat je je hier thuis voelt, en bedankt voor de lof. :)

Juist omdat De reizen van Alex zonder nummering en blijkbaar wat in het wilde weg worden uitgegeven had ik ervoor gekozen de Franse uitgaven eens uit te pluizen en ze zo in volgorde van uitgave te ordenen. Het is duidelijk dat niet alle delen vertaald worden. En daar sommige van die onvertaalde delen al een hele tijd geleden zijn uitgegeven in het Frans, vrees ik dat die allicht niet meer zullen vertaald worden. Naar mijn aanvoelen een commercieel uitmelken van de originele reeks, en niet echt populair meer in het Nederlands.
Geplaatst op 11/09/2009 Citeren
Avatar
Veter
Geplaatst op 11/09/2009